بازدید دو ساعته رئیس قوه قضاییه از نمایشگاه کتاب

رئیس قوه قضاییه در بازدید از نمایشگاه کتاب از نزدیک در جریان تازه‌های نشر، وضعیت بازار کتاب، قیمت کُتب و همچنین میزان استقبال از نمایشگاه قرار گرفت.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، صبح امروز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت) با حضور در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مدت ۲ ساعت از غرفه‌های مختلف کتاب بازدید کرد.

رئیس قوه قضاییه در جریان این بازدید ضمن گفتگو با ناشران، نویسندگان و گردانندگان غرفه‌های کتاب، از نزدیک در جریان تازه‌های نشر، وضعیت بازار کتاب، قیمت کُتب و همچنین میزان استقبال از نمایشگاه قرار گرفت.

محسنی اژه‌ای در ابتدای بازدید خود از نمایشگاه کتاب، در شرایطی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان نمایشگاه نیز وی را همراهی می‌کردند، در غرفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و مؤسسه چاپ و نشر عروج، حضور یافت و با مسئول مربوطه در این غرفه پیرامون موضوعات مختلف حوزه نشر و کتاب به گفتگو پرداخت. کتاب «بار امانات» شامل مجموعه مقالات همایش نکوداشت وکلای شرعی حضرت امام خمینی (ره)، کتابی بود که در این غرفه توجه رئیس قوه قضاییه را به خود جلب کرد و در باب مباحث مندرج در آن، نکاتی از جانب رئیس عدلیه مطرح شد. 

«انتشارات انقلاب اسلامی» وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، دومین غرفه‌ای بود که رئیس قوه قضاییه در آن حضور یافت. «گزیده احادیث امالی الصدوق» کتابی بود که در این غرفه مورد توجه رئیس عدلیه قرار گرفت و وی به تورق آن پرداخت. کتاب مزبور مشتمل بر احادیث برگزیده‌ی کتاب «ألأمالی‌الصّدوق» است که از ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۳ تا ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ در ابتدای جلسات درس خارج فقه، توسط حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) گزینش، بیان و شرح شده است. 

محسنی اژه‌ای در اثنای تورق این کتاب ارزشمند، به حضور مستمر خود در جلسات درس خارج فقه مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت که در محضر و جلسات درس مقام معظم رهبری، زمانی که ایشان آن احادیث را پیش از آغاز درس، در راستای تهذیب اخلاق و تثبیت و تعمیق روح صفا و معنویّت در آحاد جامعه بیان می‌کردند، طلاب و حضّار حقیقتاً احساس می‌کردند که انتخاب و بیان و تفسیر این حدیثِ ارائه شده، چقدر برای زمان حال، مفید و نافع است. 

رئیس قوه قضاییه در ادامه در غرفه «نشر معرفت» حاضر شد. کتاب «تل‌آویو سقوط کرد»، کتابی بود که در این غرفه مورد توجه رئیس عدلیه قرار گرفت. این کتاب، یک رمان لبنانی است که توسط «خانم سعیده‌سادات حسینی» به فارسی ترجمه شده است. رئیس دستگاه قضا در ادامه وقتی از مسئول مربوطه در «نشر معرفت»، قیمت کتاب‌ها را جویا شد، خطاب به وزیر ارشاد گفت: «ظاهراً هر چه در بازدید از غرفه‌ها جلوتر می‌رویم، قیمت‌ها افزون‌تر می‌شوند و باید برای خرید آنها اولویت‌بندی کنیم».

کتاب «مَحاکم شرع» عنوان کتابی بود که حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در بازدید از غرفه «چاپ و نشر بین الملل» مورد توجه قرار داد. رئیس قوه قضاییه پس از تورق کتاب و مُداقه در صفحاتی از آن، خطاب به مسئول مربوطه در این غرفه گفت که «مبحث مورد نظرِ من که برای مطالعه و تَتبّع نیاز داشتم را در این کتاب یافتم». لازم به ذکر است که کتاب مزبور پژوهش جدیدی را درباره قضاوت و دادگاه‌های ایران از دوره قاجار تا پهلوی اول ارائه می‌دهد و بر اساس فقه شیعه به بررسی ماهیت و سرنوشت دادگاه‌های شرعی می‌پردازد.

محسنی اژه‌ای در ادامه حضور خود در نمایشگاه کتاب، از غرفه انتشارات «سایان» نیز بازدید به عمل آورد و به تورق کتاب «تاریخ مصور ایران باستان/ ایرانِ ساسانی» پرداخت و از ناشر مربوطه سوال کرد که آیا تاریخ ایران بعد از اسلام نیز توسط انتشارات شما منتشر شده است؟ ناشر مربوطه در پاسخ به رئیس عدلیه بیان داشت که کتاب تاریخ ایران بعد از اسلام را در ۷ جلد آماده انتشار داریم. رئیس عدلیه در این غرفه نیز پس از اطلاع از قیمت کتابها، خطاب به وزیر ارشاد گفت: قیمت برخی کتاب‌ها برای مصرف‌کننده و افرد کتابخوان جامعه، بالاست. 

«نشر شاهد» غرفه بعدی بود که رئیس دستگاه قضا در آن حضور یافت؛ کتاب «ستارگان قضا» که در بابِ شهدای قضات قوه قضاییه است، در این غرفه مورد توجه رئیس عدلیه قرار گرفت.

محسنی اژه‌ای پس از تورق و مطالعه فهرست این کتاب، خطاب به ناشر مربوطه گفت که «تعداد قضات شهید ما بیش از میزانی است که در کتاب مندرج است؛ باید توجه داشت که برخی قضات ما در دفاع مقدس و برخی نیز در جریان ترور‌های عناصر ضدانقلاب و معاند، به فیض شهادت رسیده‌اند».

کتابِ «عروج از تشک کشتی» نیز در این غرفه، مورد توجه رئیس عدلیه قرار گرفت؛ قاضی‌القضات پس از تورق این کتاب، خطاب به ناشر مربوطه گفت که «اگر کتابی تألیف و تدوین شود که در آن تمامیِ مشخصات فردی و خانوادگی و صنفی و طبقاتی کلیه‌ی شهدای ما قید شود، بسیار می‌تواند برای همگان بویژه نسل جدید آموزنده باشد؛ تا اینگونه تصور نشود که فی‌المثل شهدای ما اغلب از فلان طبقه یا فلان صنف خاص بودند». رئیس اداره تألیف و نشر بنیاد شهید و امور ایثارگران که گرداننده غرفه «نشر شاهد» بود، این پیشنهاد رئیس عدلیه را بسیار راهگشا دانست و تایید کرد که فقدان چنین کتاب جامعی احساس می‌شود. 

حضور در غرفه مربوطه به مقاومت فلسطین و یمن که در قلب نمایشگاه کتاب تهران قرار دارد، از دیگر بخش‌های بازدید رئیس قوه قضاییه بود؛ در جریان حضور رئیس عدلیه در این غرفه، چفیه فلسطینی از سوی مسئول غرفه، بر دوش قاضی‌القضات انداخته شد و این مسئول از این جهت که رئیس عدلیه در کلیه سخنرانی‌ها و اعلام مواضعش، یاد مقاومت منطقه از جمله فلسطین و یمن را زنده نگه می‌دارد و بر مقاومت قهرمانانه مردم غزه درود می‌فرستد و جنایات صهیونیست‌ها را تبیین می‌کند، تقدیر کرد.

محسنی اژه‌ای در جریان حضور خود در غرفه مربوط به فلسطین و یمن در نمایشگاه کتاب، طی سخنانی به تبیین و تشریح دو عملیات ظفرمندانه‌ی «طوفان‌الاقصی» و «وعده صادق» نیز پرداخت و این عملیات‌ها را سبب تغییر در موازنه قوا در سطح منطقه و جهان و زوال بازدارندگی رژیم منحوس صهیونیستی دانست. 

رئیس قوه قضاییه در ادامه در جریان حضور در غرفه انتشارات «مرکز مدیریت حوزه علمیه قم» با کُتبی موجه شد که مخصوص پایه‌های ابتدایی حوزه هستند و برای فهم هر چه بیشتر طُلاب نوجوان و جوان به زبان فارسی ترجمه و ساده‌سازی شده‌اند؛ رئیس دستگاه قضا از این ایده استقبال کرد و گفت که «یکی از مسائل طلاب در آغاز درس و پایه‌های نخستین شروع طلبگی، ثقیل بودن برخی کتب بود که الحمدالله این مسئله رفع شده است». 

در ادامه بازدید رئیس قوه قضاییه از نمایشگاه کتاب، یکی از حضّار و بازدیدکنندگان، خود را به قاضی‌القضات رساند و کتابی در بابِ «استفتائات از ۴۰ مرجع تقلید در مورد امر به معروف و نهی از منکر» را به وی تقدیم کرد و از حمایت‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای از آمران به معروف و ناهیان از منکر، قدردانی را به عمل آورد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بازدید خود از نمایشگاه کتاب تهران در غرفه «مکتب حاج قاسم» نیز حاضر شد و به مشاهده و مطالعه عناوین برخی از آثار منتشره پیرامون زندگانی و شخصیت والای سیدالشهدای محور مقاومت، پرداخت.

رئیس دستگاه قضا در جریان حضور خود در نمایشگاه کتاب تهران، در بازدید از غرفه انتشارات سروش، پس از تورق و مطالعه عناوین برخی از کتب فلسفی و جامعه‌شناختی و دین‌پژوهانه، خطاب به مسئولان امر بر اهتمام پیرامون شیوه‌های مختلف معرفی کتب منتشره، تاکید کرد و گفت: بعضاً فردی که یک حوزه مطالعاتی مشخصی دارد و یا علایقی پیرامون مقوله‌ای دارد، از تازه‌های نشر در آن حوزه مطلع نیست؛ لذا باید این خلاء را رفع کرد و شبکه‌ای منسجم برای معرفی کُتب منتشره راه‌اندازی کرد.

محسنی اژه‌ای در جریان حضور خود در نمایشگاه کتاب در پاسخ به سؤالی پیرامون اینکه آخرین کتابی که مطالعه کرده‌اید، چه بوده است، گفت: عنوان کتابی که اکنون در دست مطالعه دارم، کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» تألیف آقای خسروپناه است.

حضور در غرفه انتشارات «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه»، حُسن‌ختام بازدید ۲ ساعته رئیس عدلیه از نمایشگاه کتاب تهران بود. کتاب ۲۰ جلدی «مقررات و حقوق آب» یکی از کتاب‌هایی بود که در این غرفه مورد توجه قاضی‌القضات قرار گرفت و وی در همین راستا خطاب به مسئولان غرفه‌ی مزبور گفت: «ما در محاکم و مراجع قضایی به شدت به وجود کتابچه‌هایی در باب موضوعات تخصصی که بصورت موجز به بیان نکات کاربردی پرداخته‌اند، نیاز داریم؛ لذا شما در انتشارات مرکز وکلا، به امرِ انتشارِ کُتب تخصصیِ موجز و مفید و کاربردی، اهتمام داشته باشید و سعی کنید این کُتب به گونه‌ای باشند که دسترسی و خرید آنها به لحاظ قیمت و سایر جهات، برای عموم مقدور باشد».

«عبدلیان‌پور» رئیس مرکز وکلا، در راستای همین توصیه قاضی‌القضات، بیان داشت که مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، شرایطی را فراهم کرده است که عموم مردم بتوانند کُتب تخصصی منتشره توسط این مرکز را خریداری و اِبتیاع کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار