سناتور‌های آمریکایی عربستان را تهدید کردند

گروهی از سناتور‌های آمریکایی، سفیر عربستان را به دلیل زیان ناشی از کاهش قیمت نفت بر اقتصاد آمریکا، تهدید به تجدید نظر در روابط کردند.


به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری سی ان ان، گروهی متشکل از ۱۳ سناتور ایالت‌های تولیدکننده نفت در آمریکا، در تماس تلفنی با سفیر عربستان در واشنگتن، از اقدام ریاض در به راه انداختن جنگ نفتی، که سبب ضرر تولیدکنندگان نفتی در آمریکا شده است، ابراز ناامیدی و خشم کردند و تهدید کردند در روابط میان ریاض و واشنگتن تجدید نظر خواهند کرد.

سناتور دن سالیوان، نماینده ایالت آلاسکا، درباره پیام سناتور‌های آمریکایی به ریما بنت بندر آل سعود، که در اواخر مارس طی یک تماس تلفنی به او اعلام شد، گفت: ما قصد داریم نه تنها به طور اساسی در روابط خود تجدید نظر کنیم بلکه اقداماتی جهت تضعیف این روابط در پیش خواهیم گرفت.

سناتور‌های آمریکایی به شدت از قیمت نفت در نتیجه جنگ میان عربستان و روسیه که همزمان با شیوع ویروس کرونا در این کشور رخ داد، خشمگین هستند. آن‌ها نگران هستند در صورت ادامه سیر نزولی کاهش قیمت نفت با توجه به همه گیری ویروس کرونا، زیان بیشتری متوجه اقتصاد آمریکا شود. 

بنا به گزارش سی ان ان، این گروه سناتور‌های آمریکا قرار است امروز با خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان نیز گفت‌وگو کنند. به گفته سناتور سالیوان در این برهه زمانی، عمل از حرف زدن مهمتر است.

یکی از منابع مطلع از این تماس تلفنی به نقل از سناتور تد کروز گفت: تگزاس واقعا دیوانه شده است. تاکنون چنین خشمی از این سناتور‌ها ندیده بودم. کارگران بسیاری که اکثریت آن‌ها در ایالت تگزاس هستند می‌تواند در اثر این بحران شغل خود را از دست بدهند.

سناتور‌های آمریکایی عربستان را باعث بوجود آمدن شرایط فعلی می‌دانند، زیرا ریاض هم پیمان قدیمی آنهاست.

پیشتر سناتور کروز در مصاحبه با سی ان بی سی خطاب به سعودی‌ها گفت: قرار است پادشاهی عربستان دوست ما باشد. ما متحد نظامی هستیم. ما متحد دیپلماتیک هستیم. رفتار شما وقتی هزاران کسب و کار را در تگزاس و این کشور از بین می‌برید به رفتار یک دوست شبیه نیست.

بنا به گزارش سی ان ان، این ۱۳ سناتور آمریکایی به سفیر عربستان هشدار دادند در صورتی که ریاض در این باره اقدام نکند حمایت نمایندگان کنگره آمریکا را از دست می‌دهد.

همزمانی جنگ نفتی روسیه و عربستان با شیوع ویروس کرونا سبب آسیب زیادی به بازار‌های نفتی کشور‌های تولیدکننده نفت شد. مسکو و ریاض به دلیل اختلاف، با افزایش تولید نفتی خود سعی در کنترل گرفتن بازار جهانی نفت داشتند که در نهایت به کاهش بی سابقه قیمت نفت در چند دهه اخیر انجامید.

سرانجام پس از مدت‌ها کش و قوس، گروه اوپک پلاس در نشست روز پنجشنبه خود که از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد، بر کاهش تولید نفت به میزان ۱۰ میلیون بشکه در ماه‌های مه و ژوئن توافق کردند. همچنین شب گذشته خبرنگار المیادین در مسکو از توافق رسمی روسیه، آمریکا و عربستان در مورد کاهش میزان تولید نفت خبر داد.

ریان استون، کمیسر هیئت هماهنگ کننده توسعه میادین نفتی در ایالت تگزاس آمریکا این خبر را در توئیتر خود منتشر کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار