گوترش خواستار مذاکره میان هند و پاکستان شد

دبیرکل سازمان ملل بر لزوم انجام مذاکرات برای حل اختلافات میان هند و پاکستان بر سر مسئله کشمیر تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل بر لزوم مذاکره برای حل و فصل مناقشات فعلی میان هند و پاکستان تاکید کرد.

دبیر کل سازمان ملل که در حال حاضر در اسلام آباد به سر می‌برد، در سخنرانی خود گفت او همواره از نیاز به گفت و گوی پیشرفته میان هند و پاکستان حمایت کرده است. گوترش همچنین از هند خواست تا به احترام کامل به حقوق بشر در کشمیر پایبند باشد.

گوترش با استناد به گزارش‌های کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد دو مورد از این گزارش‌ها در شفاف سازی شرایط در کشمیر نقش بسیار مهمی داشته است. وی افزود: بنابراین تعهد محکم ما نیز شفاف است حقوق بشر باید در همه جای جهان از جمله آنجا، مورد احترام باشد.

سخنگوی وزارت خارجه هند در واکنش به اظهارات دبیر کل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد جامو و کشمیر همچنان بخشی جدایی ناپذیر از هند هستند. در این بیانیه آمده است: موضوعی که باید به آن پرداخته شود مناطقی است که به طور غیرقانونی و به اجبار از سوی پاکستان اشغال شده است. موضوعات دیگر، در صورت وجود، به طور دو جانبه مورد بحث قرار می‌گیرد. هیچ نقشی برای مداخله طرف سوم به عنوان میانجی در نظر گرفته نشده است.

قرار است گوترش به مدت چهار روز در پاکستان حضور داشته باشد و با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار کند. وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد: «در طول این دیدار‌ها مقامات اسلام‌آباد دیدگاه پاکستان را در مورد اختلاف جامو و کشمیر (با هند) از هر جنبه (با گوترش) در میان خواهند گذاشت.»

طی ماه‌های گذشته، هندو ضمن لغو وضع خودمختاری منطقه کشمیر هند، اقدام به سرکوب مسلمانان هند کرده است. بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل، مناطق کشمیر هند و پاکستان خودمختارند و تا روشن شدن وضع آن‌ها طی یک راه‌کار سیاسی، دولت‌های مزبور حق الحاق این مناطق به اراضی خود را ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار