ممنوعیت سفر‌های دیپلماتیک آمریکا به عراق ۲ هفته پیش از حمله به مقر حشد‌الشعبی

بر اساس یادداشتی که واشنگتن‌پست به آن دست یافته، مقامات پنتاگون از ۲ هفته قبل از حمله به مقر حزب‌الله عراق در غرب این کشور، سفر هیئت‌های دیپلماتیک به عراق را ممنوع اعلام کرده بودند.

پنتاگونبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، واشنگتن‌پست طی گزارشی از پیش‌بینی کامل وقوع وضعیت ناآرام در عراق به دست نیرو‌های امنیتی آمریکا، می‌نویسد.

در این گزارش آمده: «دیپلمات‌ها و سربازان آمریکایی درپی حمله معترضین عراقی، روز سه‌شنبه، در سفارت آمریکا محاصره شدند. اما هیچ سناتور و یا عضوی از مجلس نمایندگان آمریکا در عراق حضور نداشت.»

این گزارش در ادامه می‌افزاید: «حضور در کشور عراق برای هیئت‌های آمریکایی طی ماه اخیر، ممنوع اعلام شده است.»

بر اساس یادداشت غیرمحرمانه‌ای که در تاریخ  ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر) ابلاغ شده و اکنون واشنگتن‌پست به آن دست یافته، دیدار‌های همه دولت‌مردان آمریکایی، اعضای کنگره و دیدار‌های دیگر در سوریه و عراق تا ۱۵ ژانویه سال ۲۰۲۰، ممنوع اعلام شده است.»

این یادداشت همچنین به امضای مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا هم رسیده، اسپر در واقع طی این یادداشت، درخواست ژنرال کنت مک کنزی را تأیید می‌کند. البته این حکم برای شخص رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور، وزیر دفاع، استثناء قائل شده است.

این یادداشت نشان می‌دهد آمریکا نه‌تنها از مدت‌ها پیش در پی حمله به مقر حزب‌الله عراق در غرب این کشور بوده، بلکه از واکنش احتمالی حشد‌الشعبی نیز بیم داشته است. روز سه شنبه، مردم خشمگین عراق، در برابر سفارت آمریکا حاضر شدند و ضمن سردادن شعار‌هایی علیه آمریکا از این اقدام واشنگتن ابراز انزجار کردند.

گفتنی است، جنگنده‌های آمریکایی نیز روز یکشنبه به ۵ پایگاه نیرو‌های کتائب حزب‌الله عراق حمله کردند که در جریان این حمله دست کم ۲۸ نفر از نیرو‌های الحشد الشعبی شهید شده و ده‌ها نفر دیگر نیز مجروح شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار