خبرگزاری فرانسه گزارش داد:

نگرانی همسایگان چین از افزایش قدرت ارتش این کشور

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی تصمیم مقامات چین برای تقویت ارتش این کشور پرداخت.

نگرانی همسایگان چین از تصمیم این کشور برای تقویت ارتش خودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین اعلام کرد قصد دارد تا سال 2050 ارتشی امروزی هم سطح با قدرتمندترین ارتش های جهان ایجاد کند. هرچند این تصمیم موجب نگرانی همسایگان چین در آسیا شده است ولی تحلیلگران معتقدند بلندپروازی های نظامی پکن تهدید راهبردی قریب الوقوعی محسوب نمی شود.

بودجه دفاعی چین طی سی سال اخیر به علت خرید و ساخت جنگنده ها و ناوهای جنگی و تسلیحات پیشرفته همواره روندی صعودی داشته است ولی این بودجه همچنان سه بار کوچکتر از بودجه دفاعی ایالات متحده آمریکاست بنابراین پکن تلاش می کند این فاصله را کاهش دهد.

شی جین پینگ در حضور 2300 نماینده حاضر در کنگره حزب کمونیست چین تاکید کرد: «ما باید نیروهای دفاعی و ارتش خود را در سال 2035 نوسازی کنیم و تا اواسط قرن، ارتش خلق چین را به ارتشی در سطح جهانی تبدیل کنیم».

چین از زمان جنگ کوتاه مدت با ویتنام در سال 1979 در هیچ مناقشه ای شرکت نکرده ولی حضور بین المللی خود را تقویت کرده است. چین امسال نخستین پایگاه نظامی خارجی خود را در جیبوتی راه اندازی کرد. نیروی دریایی این کشور از سال 2008 در عملیات مبارزه با راهزنان دریایی نزدیک سواحل سومالی و در خلیج عدن حضور دارد. چین بیشترین مشارکت را در عملیات حفظ صلح سازمان ملل در بین کشورهای عضو دائم شورای امنیت دارد به طوری که 2500 سرباز و کارشناس نظامی چینی در چارچوب ماموریت حفظ صلح در مناطق مختلف جهان مستقر هستند.

اما چین موجب نگرانی همسایگانش می‌شود. این کشور با هند بر سر چند منطقه مرزی اختلاف دارد و طی دو ماه اخیر وارد رویارویی غیرنظامی با این کشور در هیمالیا شده است. ژاپن از گشت زنی های دریایی منظم چین نزدیک جزایر «سنکاکو» که چینی ها آن را «دیائو» می‌نامند و چین مدعی مالکیت بر آن است ناخرسند است. توکیو می گوید تقویت نیروهای چینی عامل نگران کننده برای امنیت منطقه است.

چین حاکمیت بر بخش اعظم دریای چین جنوبی را حق خود می داند و بر سر بخش هایی از این دریا با ویتنام و فیلیپین و مالزی کشمکش دارد. شی جین پینگ از زمان به قدرت رسیدن در سال 2012 از جزایر مرجانی تحت کنترل چین برای ایجاد تاسیسات نظامی و باند فرود استفاده کرده است.

بر اساس گزارش موسسه بین المللی تحقیقات صلح مستقر در استکهلم، در سال 2016 هزینه های نظامی چین به 215 میلیارد دلار رسید که بالاترین هزینه نظامی در آسیاست و فاصله زیادی با هزینه های نظامی هند (56 میلیارد دلار) و ژاپن ( 46 میلیارد دلار) و کره جنوبی (37 میلیارد دلار) دارد.

انتهای پیام/

 تقویت قدرت دفاعی چین

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۰ آبان ۱۳۹۶
مرگ برامریکا
آخرین اخبار