رویارویی هوایی آمریکا و چین در نزدیکی تایوان

به گفته مقامات تایوانی، 2 فروند هواپیمای جاسوسی آمریکایی هفته گذشته برای نظارت بر ناوگانی متشکل از دستکم 10 فروند هواپیمای چینی که نزدیک تایوان می‌شدند، اعزام شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ؛ هواپیماهای جاسوسی آمریکایی هفته گذشته برای نظارت بر ناوگانی متشکل از هواپیماهای چینی که نزدیک تایوان می‌شدند، اعزام شدند.سخنگوی وزارت دفاع ملی تایوان روز دوشنبه به پایگاه خبری یونایتد دیلی نیوز گفت این موضوع در تاریخ 10 دسامبر (20 آذر) روی داد. 

به گفتۀ این مقام تایوانی، نیروی هوایی آمریکا یک فروند بوئینگ آرسی 135 و یک فروند هواپیمای جاسوسی لاکهید ای پی 3 را برای نظارت بر هواپیماهای چینی به منطقه اعزام کرد.

به گفتۀ مقامات تایوان، یک فروند پهپاد آر کیو 4 گلوبال هاک نیز در این عملیات شرکت داشته است و از ارتفاع بالا بر هواپیماهای چینی نظارت داشته است.

به دنبال این حوادث، ژاپن نیز 2 فروند جنگندۀ اف 15 به منطقه اعزام کرد تا هواپیماهای چینی را ردگیری کند.

خلبانان چینی که در مأموریتی تمرینی در حال پرواز نزدیک تایوان بودند، به جنگنده‌های ژاپنی هشدار دادند.

بر اساس این گزارش، جنگنده‌های چینی سپس محدودۀ شناسایی دفاع هوایی تایوان را دور زده و از این محدوده خارج شدند. 

تنش و جنجال زمانی بالا گرفت که نیروی هوایی چین تصویری منتشر کرد که در آن بمب‌افکن شیان اچ-6کی که قابلیت حمل بمب اتمی را دارد، در حالی دیده می‌شود که یوشان، بلندترین قلۀ تایوان، در پس‌زمینۀ آن و در ورای ابرها نمایان است.

این در حالی است که مقامات تایوان هرگونه ورود هواپیماهای چینی به محدودۀ شناسایی دفاع هوایی را رد کرده و خاطرنشان کردند که قلۀ یوشان 200 کیلومتر داخل مرزهای هوایی تایوان قرار دارد.

این سومین بار در یک ماه اخیر است که جت‌های چینی نزدیک تایوان به پرواز درمی‌آیند.

این تحولات در حالی روی‌ داده است که تنش میان آمریکا و چین به دنبال گفتگوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، با تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان، بالاگرفته است.

پکن گفت اقدام ترامپ برخلاف سیاست «چین واحد» بوده است. 

ترامپ گفته است واشنگتن تعهدی به دنبال کردن سیاست چین واحد، که روسای‌جمهور آمریکا از پایان دهۀ 1970 خود را متعهد به احترام به آن می‌دانستند، ندارد.

همچنین ناوهای جنگی چین پنج‌شنبه گذشته یک زیردریایی بدون سرنشین آمریکایی را در دریای جنوبی چین توقیف کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار