همدان؛

بیش از 10 هزار بیمار دیابتی در جمعیت روستایی استان همدان

کارشناس پیشگیری و کنترل دیابت معاونت امور بهداشتی دانشگاه از زیرپوشش بودن بیش از 10 هزار بیمار دیابتی در جمعیت روستایی استان همدان خبر داد.

بیش از 10 هزار بیمار دیابتی در جمعیت روستایی استان همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ امید ساعتچی با بیان اینکه استان همدان از لحاظ میزان موارد دیابت جزو استان‎های کم‌شیوع در کشور است، گفت: شیوع دیابت بالای 30 سال استان همدان در مناطق روستایی 3 درصد و در مناطق شهری حدود 5 درصد است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 10 هزار بیمار دیابتی در جمعیت روستایی استان همدان تحت پوشش مراقبت‎های دوره‌ای پزشکان و بهورزان در مراکز بهداشتی _ درمانی هستند و در واحدهای دیابت خدمات تخصصی به این افراد ارائه می‌شود.

کارشناس پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت استان یادآور شد که در طول هفته ملی دیابت، دانشگاه‌های علوم پزشکی با کمک سایر سازمان‌ها، برنامه‌های مناسبی را در طول هفته اجرا می‌کنند که از‌جمله این برنامه‌ها می‌توان به غربالگری رایگان دیابت، کنفرانس‌های خبری، چاپ مقالات در روزنامه‌ها و مجله‌ها، برپایی همایش‌ها و جلسات آموزشی، رخدادهای ورزشی و پیاده‌روی همگانی و برنامه‌های آموزشی در مدارس و آموزشگاه‌ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، افزایش شیوع دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است، گفت: تا پایان سال 2015 بیش از 415 میلیون نفر از مردم 20 تا 79 ساله دنیا به دیابت مبتلا بودند که بر اساس شواهد، تعداد مبتلایان به این بیماری تا سال 2040 به 642 میلیون نفر می‎رسد؛ در حالی که تعداد مبتلایان به دیابت در همه کشورهای دنیا در حال افزایش است، بیش از نیم میلیون کودک و نوجوان کمتر از 14 سال در جهان مبتلا به دیابت نوع یک هستند و سالانه 5 میلیون نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌‏دهند. از طرف دیگر، بیش از 318 میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله مؤثر، بیشتر آنان به دیابت مبتلا خواهند شد.

ساعتچی با اشاره به اینکه روز‌های 22 تا 28 آبان‌ماه به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است، اظهار کرد: شعار روز جهانی دیابت امسال «چشم‎ها به دیابت» است.

وی توصیه کرد که افراد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت اقداماتی همچون اصلاح اضافه وزن و چاقی، افزایش تحرک بدنی، کاهش مصرف مواد قندی، مصرف میوه و سبزی‎ها، عدم مصرف دخانیات و کنترل استرس را در نظر بگیرند.

گفتنی است، بر اساس مطالعات مختلف در حال حاضر حدود  4.5  تا 5 میلیون نفر در کشورمان مبتلا به دیابت هستند که نیمی از آنان از بیماری خود بی‎اطلاع هستند، اگر چه سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده تا سال 2035 تعداد مبتلایان به دیابت در ایران به 6.5 میلیون نفر افزایش یابد؛ اما با توجه به تغییر برآوردهای سال‎های اخیر این سازمان، انتظار می‌رود تعداد بیماران در کشورمان تا دو دهه دیگر بیشتر از رقم یادشده، باشد. با توجه به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط، جمهوری اسلامی ایران متعهد شده است که سیر صعودی شیوع دیابت را تا سال 1404 متوقف کند. به همین منظور، برنامه ایراپن با هدف دستیابی به اهداف برنامه عملیاتی سازمان جهانی تا سال 2025 در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشورمان ادغام شد و مقدمات اجرایی این ادغام هم اکنون در حال انجام است. همگام با ادغام برنامه مراقبت‏‌های ادغام‎یافته بیماری‎های غیر واگیر، اطلاع‎رسانی همگانی در زمینه اهمیت بیماری دیابت همزمان با روز جهانی دیابت انجام می‌شود.

انتهای پیام/ د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.