جلوه بهار دل انگيز در چهار گوشه ايران/ تهران در نوروز چه خبر است؟

ما تصمیم گرفته ایم تا در این گزارش شما را با جاذبه های گردشگری کمتر شناخته شده چهار گوشه ایران آشنا کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، از آنجايي كه كشور ما از نظر آب و هوايي چهارفصل را در خود جاي داده است و از قديم گفتند دارندگي برازندگي است، ايرانيان سعي دارند از هر فرصتي براي سفر به مناطق مختلف كشور استفاده كنند تا هم حال و هوايشان عوض شود و هم از طبيعت بي نظير شهرهاي ايران استفاده كنند.

اين دل به سفر دادن ها زماني به اوج خود مي رسند  كه بار فعاليت خانواده ها كم شده و يا كشور تعطيلاتي را پيش رو داشته باشد. مسلما چه تعطيلاتي دلنشين تر از تعطيلات نوروز؟

ايام تعطيلات عيد براي بيشتر خانواده ها فرصتي است تا بار سفر ببندند و به ديدن شهرها و روستاهاي زيباي كشورمان، جاده ها را طي كنند. بسياري از مناطق و جاذبه هاي گردشگري استان ها شناخته شده هستند و تا جايي اين شهرت پيش ميرود كه يك غيرايراني هم ايران را با شگفتي اين مكان ها ياد مي كند.. اما در مقابل بسياري از ديدني هاي اين شهرها پشت شهرت اين جاذبه ها پنهان شده اند و هر كسي به سراغ اين شگفتي هاي ناشناخته نمي رود.

شمال ايران جاي سوزن انداختن نیست
كشور ما از قوميت هايي از جمله مازندراني،گيلك ،لر، آذري،كرد، بلوچ، تركمن، عرب و تالشي تشكيل شده و ٢٠ زبان و ١١٠ گويش رواج دارد. بزرگترين گروه هاي زباني ايران شامل فارسي، تركي آذربايجان، كردي، گيلكي و مازندراني، بلوچي، تالشي و لري، عربي و تركمني است و فارسي زبان رسمي ايرانيان است.

محال است ايراني بشناسيم و با به ميان آمدن نام سفر، به ياد شمال ايران نيفتيم. مازندران، گلستان ،گيلان كه جنگل هاي سبزشان، آب و هواي مطلوبشان و وجودسواحل سنگي و شني طرفداران زيادي را به خود جذب مي كند. شهرهايي همچون چالوس، آمل، محمود آباد، رامسر، ساري، رشت، نور، بابل، آستارا و بندر انزلي و تركمن از مناطقي است كه در ايام تعطيلات عيد جزو اولويت افرادي است كه قصد سفر دارند.

شمال ايران را به آرامش دريايش، به پيچ و خم هاي چالوس و زيبايي هاي جاده هاي هراز و رشت و فيروزكوه، به سرسبزي جنگل هاي نور، سيسنگان، ابر، گلستان و چمستان و حتي به تله كابين نمك آبرودش مي شناسيم. اما اين ها تنها جزئي از زيبايي هاي شمال ايران است. در درصد بالايي از روستاهاي شمال كشور طبيعت هاي بكري وجود دارد كه بسياري از مسافران ايراني و غير ايراني با اين مكان ها آشنايي ندارند.

جواهرده كه منطقه اي تاريخي است و از سه جهت در محاصره كوه قرار دارد، روستاي كنلوس در دره هاي البرز مركزي در جنوب درياي خزركه ميخساز هم ناميده مي شود، موزه ي حيات وحش خشكه داران با گونه هاي مختلف گياهي و جانوري كه تنها جنگل جلگه اي و از آخرين بازمانده هاي اكوسيستم هاي جنگلي جلگه اي شمال ايران است،ماسال و شاندرمن كه بام سبز ايران نام دارند، بقعه شيخ زاهد گيلاني، شيطان كوه  و آبشارش كه به كمك ٧٥٠ پله و گذشتن از داخل درختان سرسبز به قله كوه مي رسيم، جنگل اسالم كه جنگلي ميان دو استان اردبيل و گيلان واقع شده است ،شهر ماسوله كه در تابستان حنك و در زمسنان سرد و برفي است و قلعه رودخان را هم مي توان از موارد جزئي جاذبه هاي گردشگري شمال كشور دانست.

آب و هوا كه تغيير مي كند، سليقه ي غذايي هم به تبع آن عوض مي شود. شمال با آب و هواي مرطوبش مكان مناسبي براي كاهش وزن نيست وماهي ،سير و زيتون اين منطقه به حدي اشتها را بر مي انگيزد كه هوش و حواسي براي مديريت تغذيه باقي نمي ماند.

باقالي قاتو، ترشي تره، ميرزا قاسمي، كال كباب و مرغ ترش دل هر مسافر و توريستي را آب مي اندازد. البته مزه ي اين غذاها به برنج شفته و با دست خوردنشان است.

خون سبزه هاي كشور همچون هوايشان گرم گرم است
شهر زيرزميني كاريزبا بيش از ٢٥٠٠ سال قدمت، شهر باستاني حريره با ساحلي صخره اي كه ١٠ متر از دريا بلندتر است و روستاي باغو كه در حاصلخيزي در بين اهالي منطقه زبانزد است، جزيره ي فرور بزرگ و فرور كوچك و شتور، خرابه هاي قلعه پرتغالي ها و قصر بي بي گل از جاذبه هاي خليج فارس است كه در كنار جزيره ي كيش و قشم، كشتي يوناني، جزيره هرمز و ابوموسي، جزيره لاوان و خارك از عموميت كمتري برخوردار است.

آب انبار بركه گل يكي از عجيب ترين، باشكوه ترين و به احتمال زياد از بزرگترين آب انيارهاي ساخته شده در ايران است.آب انبارهاي زيادي در جنوب ايران به علت دماي بالآي هوا ساخته شده اند كه در حال حاضر به جاذبه هاي شگفت انگيز ايران تبديل شده و از اين دست مي توان هفت بركه و بركه كشكول را نام برد.

غذاهاي جنوبي جايگاه مهمي در فرهنگ غذايي كشور دارند و ناخودآگاه  با شنيدن نام غذاهاي جنوبي به ياد سوسيس بندري، سمبوسه ،قليه ماهي و غذاهاي تند مي افتيم. از طرفي جنوب كشور به علت تنوع در محصولات دريايي، غذاها سرشار از ماهي و فرآورده هاي آبزي است. اشكنه، صندلي سلطون،برشك ،ماسووا،آش ارده و حليم از غذاهاي جنوبي است كه غيرممكن است سفر به جنوب ايران، بدون امتحان اين غذاها لذت بخش باشد.

ايران كويرش نيز طرفدار دارد
قصد سفر به شرق تهران دلمان را هوايي گنبد طلايي امام رضا(ع) و كبوترانش را مي كند. چه ايراني و چه غير ايراني يكي از اولويت هاي سفر هاي زيارتيش مشهد مقدس است. البته از حق نگذريم در كنار اين جاذبه ي زيارتي، روستاي سرسبز گلستان داراي مناظر كوهستاني و باغات ميوه و دره هاي سبز و موزه ي نان و منطقه ي فريزي با قدمتي چند هزار ساله چون نگيني درخشان در اين استان خود نمايي مي كنند.

علاقمندان به هنر، تاريخ و آثار باستاني، قديمي ترين و بزرگترين بناي خشتي جهان را همانند كف دست مي شناسند. استان كرمان كه ارگ بم را در دل خود جاي داده، باغ شاهزاده ماهان آن، روستاي ميمند با ٤٠٠خانه، مدرسه و مسجد كه در دل كوه كنده شده، مسجد ملك و حمام وكيل آن تنها جاذبه هاي انگشت شمار اين استان هستند كه بهانه ي خوبي براي سفر به اين منطقه به دست هموطنان و جهانگردانان مي دهد.

كوه فعال آتشفشاني تفتان سر از سرزمين سيستان و بلوچستاني ها سر در بر آورده و تنها نشانه ي صلابت اين استان نيست.كوه بيرك مهمترين زيست گاه پلنگي است كه يكي از بزرگترين نژاد هاي پلنگ دنيا را تشكيل مي دهد.مجموعه هاي تاريخي تپه هاي تخت عدالت شاه، قلعه مستطيل شكل سام، شهر سوخته كه پيشرفته ترين شهرجهان قديم بوده و قلعه چهل دختر كه سرچشمه بيشتر قنات هاي شهر است ميتواند روزهاي سفر به سيستان و بلوچستان را شيرين تر كند.

لازم به ذكر است در شرق ايران استاني به زيبايي يزد با دارا بودن مكان هايي همچون امير چقماق، باغ دولت آباد و آب انبار شش بادگير، نارنج قلعه و يخچال خشتي ميبد مي تواند انتخاب مناسبي براي سفر دوستان باشد.

تخت جمشید هم که نیاز به معرفی ندارد. مجموعه سلطنتی پاسارگاد و آرامگاه کوروش ،افتخار ایران زمین که از جاذبه های گردشگری شگفت انگیز استان فارس است. باغ چهل تن، باغ هفت تن و بنای زیبا و مستحکم مسجد وکیل، متعلق به دوره ی زندیه که گذر سالها از نقش و نگار زیبای آن که هنر استادان چیره دست ایرانی بوده کم نکرده است و همچنان ستون های مستحکمش برای بازدید گردشگران پابرجاست.

تنگ چوگان کازرون، تنگه ای است که محل بازی سنتی چوگان توسط شاهان ساسانی بوده و این تنگ طبیعی و تاریخی در کنار ویرانه‌های شهر تاریخی بیشابور قرار دارد. پل عباسی لار که همزمان با توسعهٔ راه‌هاى بازرگانى در عهد صفويه در شرق رودخانهٔ شور ساخته شده و همچنین بقعه شیخ دانیال می تواند انتخاب مناسبی برای مسافران شیرازی باشد.

اگر بخواهیم یک سفره ی ایرانی از غذاهای محلی شرق کشور ترسیم کنیم، انواع خورشت های محلی  در این سفره جایگاه ویژه ای دارند. خورشت فسنجان، قورمه سبزی و قیمه بادمجان از غذاهای معروف ایرانی هستند که اهل شکم ها بدون این غذاها روزشان شب نمی شود.

آب و هوای غرب ایران زبانزد است
مهد جدید طلای سرخ، با آبشار ها و مناظر دیدنی و تاریخی با آب و هوای مطلوبش در اولویت سفر دوستان است. آبشار آتشگان این استان و تونل کوهرنگ که یکی از جاذبه‌های طبیعی و بسیار زیبای منطقه کوهرنگ است به همراه دیگر جاذبه‌های منطقه کوهرنگ همچون چشمه دیمه، پیست اسکی چلگرد، روستای شگفت‌انگیز سرآقاسید و بسیاری از مناطق گردشگری و طبیعی کوهرنگ هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌نماید. پارک جنگلی پروز، غار یخی چما، غار سراب، پیر غار و غار منج تنها بخشی از شگفتی های این استان است.

غار علی صدر در همدان از معدود غارهای آبی و بزرگترین غار آبی جهان است، هگمتانه پایتخت شاهنشاهی مادها و گنبد علویان یکی از شاهکارهای معماری و گچ بری بعد از اسلام ،شماری از نگین های سوار بر انگشتری همدان محسوب می شوند.

آرامگاه استر و مردخای از مکان های تاریخی است که واقعه ی تاریخی را پشت سر گذاشته است و می توان گفت تقریبا ناشناخته است. آرامگاه بوعلی سینا ، مقبره سیف الدوله ،قلعه اردلان ،شهر پنهان سامن و یخچال میر فتاح از جاذبه های دیگر استان همدان است.

در غرب ایران معرفی استان ایلام خالی از لطف نیست. سنگ نوشته ی آشوری گل گل که به خط ميخي به زبان آشوري، بر روي نماي ديوار شرقي صخره اي بالاتر از روستاي گل گل ملكشاهي به ابعاد 90× 135 سانتي متر به شكل مستطيل به طور عمودي نقش شده و در وسط آن پادشاه آشوري به صورت برجسته با شمشير حمايل به ارتفاع 135 سانتي متر قرار دارد . تمامي سطح كتيبه پس از صاف نمودن سطح آن به عمق سه سانتي متر و برجسته نشان ، پيكر پادشاه با خطوط كنده كاري شده ميخي پوشانده شده است.با وجود نام بردن سم دل دل ،گورستان چنار، تالاب سیاب دریوش، آبشر گچان، تالاب زم زم، کبیرکوه و قلعه ی سه کسان بازهم گویی هیچ اشاره ای به جاذبه های استان ایلام نکرده ایم.

استان کردستان یکی از منحصر به فردترین استان‌های کشور در مقوله جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری است زیرا در این استان برخلاف سایر مناطق کشور هنوز عوامل فرهنگی و تاریخی در زندگی مردم جاری است و با وجود پیشرفت‌های روز افزون صنعت خوشبختانه فرهنگ بومی این منطقه به علت ریشه‌های عمیق و باستانی، پویاتر از گذشته به حیات خود ادامه می‌دهد. کوه آبیدر، دریاچه زریوار، روستای پالنگان که علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه‌ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است. امامزاده پیر عمر و هاجر خاتون وحمام قسلان  در لیست دیدنی های این لستان قرار دارند.

محال است از اهل شکم و شیرینی زادگاه باقلوا را جویا شوید و به قزوین نرسید. آبشار آسیاب رود، امامزاده اسماعیل آبگرم یله گنبد، سد طالقان ،  مسجد سنجیده ، بقعه پیغمبریه و منطقه ییلاقی پیچ بن از ارزش های طبیعی و تاریخی استان قزوین شمرده می شوند. حمام قجریکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های شهر قزوین است که در خیابان عبید زاکانی این شهر واقع شده است. این بنا به دستور شاه عباس صفوی در سال 1057 هجری قمری توسط امیر گونه‌ خان قاجار قزوینی؛ از سرداران شاه عباس ساخته شد.

آبشار شار شار و غار کتله خور یا غار کتل کوتول که انتهایش به غار علی صدر در استان همدان متصل است، بازار زنجان و بقعه امامزاده زیدالکبیر از دیدنی های شهر زنجان است .

قلعه فلک الافلاک خرم آباد قلعه‌ 8 برج‌ دارد و محیط‌ كلی‌ آن‌ 228.60 متر است، مقبره‌ باباطاهر، سنگ‌ نوشته‌ قرن‌ ششم‌ و اشترانكوه با ۴ هزار و ۵۰ متر ارتفاع که  بلندترین نقطه استان لرستان است در کنار بیش از ۲۵۰ غار و پناهگاه صخره‌ای که نیمی از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند، نام بردنشان خالی از لطف نیست.جالب است اشلره کنم لرستان تنها استان ایران است که به دلیل اهمیت فوق‌العاده تاریخی یکی از چهار بخش اصلی موزه ملی ایران را به خود اختصاص داده و در سال بازدید کنندگان بی شماری را به خود جلب می کند.

غار پراو همیشه مکانی هیجان انگیز برای ماجراجویی بوده مخصوصا برای غارنوردان که دور از نگرانی ناشی از توهم تاریکی این حفره ها و صدای جانورانی چون خفاش ها در دالان های تنگ و گاه عمیق جونشان را کف دست می گیرند تا دنیای جدید کشف کنند. این غار در استان کرماشاه واقع شده و یکی از عمیق ترین و صعب العبورترین غارهای جهان است که تاکنون جان پنج غارنورد رو گرفته است. نام بردن مکان هایی همچون درخت رحمت، باغ پرندگان صدف ،باغ گل هل ، سراب نیلوفر، روستای تاریخی دشه، سراب برناج، روستای سراب شاه حسین، طاق بستان و موزه ی طاق بستان و گور دخمه برناج در لیست جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه، نمی تواند جوابگوی علاقه مندان به سفر به این استان باشد.

در شمال شرقي شهر اراک و در منطقه فراهان سفلي درياچه فصلي قرار دارد که در فصل بارندگي پر آب شده و در فصول خشک به صورت باتلاق و نمکزار در مي‌آيد که به کوير يا درياچه ميقان شهرت دارد که يکي از مهمترين معادن سولفات سديم جهان را در دل خود جای داده است. چشمه ی فوق العاده زیبای چپقلی، غار هيزج، غار کيخسرو و قلعه جوق، غار آسيلي و غار سفيد خاني از مکان هایی است که کمتر کسی با آنها آشنایی داشته و اغلب به علت ناآگاهی ،در ایام نوروز سفر به اراک را در برنامه ی خود نمی گنجانند.

و اما تهران پایتخت، شهری پرجمعیت و مملو از مراکز تفریحی و گردشگری، از برج میلاد و میدان آزادیش گرفته تا کلک چال، شروین و شیر پلا ،نه تنها مسافرانی را از سایر مناطق کشور به خود جذب می کند، بلکه ساکنان این استان نیز به بهانه ی تهرانگردی در ایام تعطیلات نوروز قصد سفر به استان های دیگر را نمی کنند.

بام تهران ،دریاچه ی شهدای خلیج فارس، پارک جنگلی چیتگر و یاس و لویزان و سرخه حصار معرف حضور هستند و قصد عزیمت به روستای خور ،روستای کردان، دره اوین – درکه ،دره کن – سولقان ،دره اوشان – فشم و دره جاده چالوس می تواند حداقل سرگرمی یک هفته ی افراد را تضمین کند.

گزارش از یاسمن قاسمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
سلام گزارش خوبی بود .اما منطقه حفاظت شده جهان نما کردکوی در گلستان رو یادتون رفت بگید که اگه بهتر و زیباتر از این مناطق نباشه سخنی به گزافه نگفتم
آخرین اخبار