در نشستی خبری اعلام شد؛

برابری کیفیت دارو‌های ایرانی با انواع خارجی/ تولید ۷۲ درصد مواد اولیه دارویی در کشور

رئیس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی تاکید کرد: داروی تولیدی شرکت‌های ایرانی از نظر کیفیت با دارو‌های خارجی هیچ تفاوتی ندارد.

رئیس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی تاکید کرد: داروی تولیدی شرکت‌های ایرانی از نظر کیفیت با دارو‌های خارجی هیچ تفاوتی ندارد و هیچ پژوهشی در سطح دنیا وجود ندارد که کیفیت داروی ایرانی را زیرسوال برده باشد.

 فرامرز اختراعی - رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی در نشست خبری ششمین نمایشگاه «فارمکس» که عصر امروز، ۲۴ اردیبهشت برگزار شد، اظهار کرد: هنگامی که سخن از صنعت دارو و تامین مواد اولیه دارو به میان می‌آید مباحث مختلفی در این حوزه مطرح می‌شود. موارد متعددی مانند تغییر قیمت ارز، اجرای طرح دارویار، تامین نیاز‌های اولیه، تغییرات در سازمان غذا و دارو، تغییرات در وزارت صمت و دیگر مسائل در صنعت دارو اثرگذار است.

وی با بیان اینکه ششمین نمایشگاه فارمکس در سال جاری برگزار می‌شود، افزود: برگزاری نمایشگاه فارمکس فرصت مغتنم برای صنعت دارویی کشور به حساب می‌آید. برگزاری این نمایشگاه می‌تواند فرصت مغتنمی برای جذب چهره‌های علمی و تنظیم مختصات حوزه پایدار صنعت دارویی کشور باشد.

او با اشاره به فعالیت شرکت‌های چند ملیتی در حوزه صنعت دارویی کشور گفت: آمار و ارقام بیانگر این است که حدود یک و نیم میلیارد دلار طی دو سال گذشته برای واردات دارو هزینه شده است. اگر هزینه ارزی دارو‌های وارداتی کشور طی دو سال گذشته را با دلار ۶۰ هزار تومانی محاسبه کنیم باید گفت ۹۰ هزار میلیارد تومان برای واردات دارو هزینه کرده‌ایم؛ این در حالیست که ۸۰ درصد از بازار دارویی کشور در اختیار شرکت‌های فراملیتی قرار دارد و فقط ۲۰ درصد از آن شرکت‌های تولیدکننده داخلی است.

اختراعی با انتقاد از قیمت داروی شرکت‌های چند ملیتی گفت: گاهی‌اوقات، قیمت یک دارو که توسط شرکت‌های چند ملیتی تولید می‌شود حدود ۲۰ برابر داروی مشابهی است که توسط یک شرکت داخلی تولید می‌شود. این درحالیست که داروی تولیدی شرکت‌های ایرانی از نظر کیفیت با دارو‌های خارجی هیچ تفاوتی ندارد و اظهار نظر درباره کیفیت دارو مستلزم ارائه مستندات است. هیچ پژوهشی در سطح دنیا وجود ندارد که کیفیت داروی ایرانی را زیرسوال برده باشد.

اختراعی درباره جایگاه ایران از منظر تولیدات دارویی نیز گفت: ایران در منطقه از منظر تولید دارو در بالاترین جایگاه قرار دارد و در منطقه هیچ‌کشوری از منظر تولید دارو و مواد اولیه دارویی در جایگاه ایران قرار ندارد.

وی درباره وضعیت تولید دارو‌های درمان سرطان در کشور نیز گفت: ایران در حوزه مواد موثره دارویی از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار بوده و رشد خوبی در این حوزه حاصل شده است. بر اساس آخرین برآورد‌های انجام شده که مربوط به سال ۱۴۰۱ است، حدود ۷۲ درصد از مواد اولیه دارو‌ها در کشور تولید می‌شود. همچنین ۱۰۰ درصد بسته‌بندی دارو‌ها در کشور انجام می‌شود. آمار و ارقام مربوط به سال ۱۴۰۲ طی چند ماه آینده اعلام می‌شود.

در ادامه شهریار امیدوار - عضو هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی در این نشست گفت: صنعت مواد اولیه دارویی، اولین ایستگاه در تولید دارو به حساب می‌آید و از اصالت فراوانی برخوردار است و صنعت دارو می‌تواند موجب ارزآوری و رشد اقتصادی کشور شود.

عضو هیئت سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی اظهار کرد: نیروی انسانی در دنیای امروز از محور‌های اصلی توسعه به حساب می‌آید. نه تنها نیروی انسانی بلکه مواد اولیه نیز جزو محور‌های اصلی توسعه هستند.

امیدوار درباره استاندارد USP ایران نیز گفت: استاندارد USP از سطح بسیار بالایی برخوردار است و هیچ متخصص و شرکتی در جهان نمی‌تواند این استاندارد را زیرسوال برد. دارو‌های ایرانی از استاندارد USP برخوردار هستند.

همچنین محمدرضا موسوی - عضو هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی نیز در این جلسه گفت: دارو‌هایی که در کشور تولید می‌شود باید اثرگذاری بالا داشته باشد. موضوع کیفیت دارو‌های داخلی و خارجی بسیار مطرح است، اما کیفیت دارو‌های تولید داخلی مانند دارو‌های خارجی است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها بیانگر این است که کشور ترکیه سالانه ۲۲ میلیارد دلار برای واردات دارو ارز تخصیص می‌دهد، اما میزان ارزی که ما اختصاص می‌دهیم حدود ۴ میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه قیمت داروی ایرانی ارزان است، گفت: به طور مثال قیمت یک شربت در کشور حدود ۲۰ هزار تومان است، اما قیمت یک مکمل حدود ۱۳۰ هزار تومان است. هنگامی که میزان قیمت یک دارو مناسب نباشد توجیهی از منظر اقتصادی برای تولید آن وجود ندارد.

ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی فارمکس از ۱۴ تا ۱۷ تیر ماه در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
از پزشکان تا مردم عادی میدونن که دارو های ایرانی تاثیر کمتری دارند تا داروهای خارجی توی ایران کیفیت همه چیز به دلیل اقتصادش رو به بی‌کیفیت شدن هست متاسفانه پس چیزی نگید که هیچ کس باور نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۱:۱۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جالبه هر داروخانه ای برید بهت میگن داروهای ایرانی بی تاثیر هستند. حتی مسکن یا سرماخوردگی برای اطفال . یعنی یه بچه هم میدونه دروغ می‌گویید. مخصوصا ویتامین. انگار داری گچ میخوری. از ناچاری دارو ایرانی میخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کلی داروی معمولی کمیابه مثل آموکسی کلاو ...شیر خشک پپتی نیست و...لطفا ببند
Iran (Islamic Republic of)
مصرف کننده بیچاره
۲۲:۰۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
هیچ کدام از داروهای تولید داخل کیفیت لازم را ندارند ، اینو کسانی که داروهای وارداتی را مصرف کرده اند بخوبی می فهمند . فکر نکنم خود مسئولان و سازندگان داروهای داخلی اصلا اینها را مصرف کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
این بزرگترین دروغه داروی ایرانی هیچ کیفیتی نداره و همه مستندات تولیدش هم سند سازیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر اینجوری برا یه سرما خوردگی دوبار رفتم دکتر اصلا" تاثیری نداشت قرصها مثل گچ اند متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
یه مشت آدم ساده باور میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگه دروغه پس چرا مسئولین و خانواده هاشون فقط از داروهای ساخت ایران استفاده میکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
هیچ داروی ایرانی حتی سرماخوردگی اثرندارد چه برسد داروهای بیماری خاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
اینم مثل تولیدات ملی مانند خودرو و کولر و... عواقبش دهه بعد مشخص می‌شه