گزارش آتلانتیک: داعش چطور مخارج خود را تأمین می‌کند؟

به نوشته وب سایت آتلانتیک، درآمد گروه تروریستی داعش از منابع دیگر، کمتر از درآمد نفتی آن نیست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب سایت آتلانتیک در گزارشی نوشت: حدود یک ماه پیش آمریکا با هدف حذف درآمد نفتی داعش، حملات هوایی علیه میدان‌ها و پایگاه‌های نفتی تحت کنترل این گروه تروریستی را آغاز کرد. اما حملاتی از این دست علیه یکی از مهمترین منابع درآمد داعش، چندان موفق نبوده است. بنابر اعلام پنتاگون، این گروه تروریستی توانسته است پایگاه‌های مورد حمله را تنها چند روز بعد تعمیر کند و مورد بهره‌برداری قرار دهد.


با این حال، حتی اگر آمریکا بتواند خساراتی جبران‌ناپذیر به منابع نفتی داعش وارد و دست این گروه را از نفت کوتاه کند، از بین بردن درآمدهای دیگر این گروه تروریستی میسر نخواهد بود.


در ادامه این گزارش آمده است: بنابر اعلام مقامات خزانه‌داری آمریکا، داعش از منابع نفتی سالانه حدود 500 میلیون دلار درآمد دارد. این میزان، تنها بخشی از درآمد کلی این گروه تروریستی را شامل می‌‌شود؛ زیرا داعش از سرقت بانک، اخاذی و مالیات نیز کسب درآمد می‌کند.


پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به درآمد داعش از زمین‌های حاصلخیزی که در اختیار دارد اشاره می‌کند. بنابر این گزارش، تاکنون به پول هنگفتی که داعش از زمین‌های کشاورزی کسب می‌کند، کمتر توجه شده است.


 گفته می‌شود این گروه تروریستی، بدون استفاده از ابزارآلات صنعتی کشاورزی، سالانه حدود 200 میلیون دلار از زمین‌های زراعی عراق کسب می‌کند. باید توجه داشت این درآمد حاصل از فروش محصولات در بازار سیاه است که به طور قطع باید بسیار پایین‌تر از فروش عادی آن‌ها باشد.


بنابراین، به اعتقاد نگارنده این گزارش، برای حذف درآمد داعش از این محصولات، باید زمین‌های کشاورزی را هدف حمله قرار داد که این مسئله غیرممکن به نظر می‌رسد.


از طرف دیگر، نابود کردن منابع مالی گروهی که با دنیای بیرون ارتباط ندارد، کار ساده‌ای نیست. همانطور که آمریکا موفق به انجام این کار درباره کشوری مانند کره شمالی نشد. دلیل آن نیز این مسئله است که داعش پولی به طور رسمی در بانک‌های خارجی ندارد که بتوان آن‌ را مسدود کرد. این گروه تروریستی را حتی نمی‌توان به دلیل نداشتن روابط رسمی تجاری با هیچ نهاد یا کشوری در جهان تحریم کرد.


در پایان این گزارش آمده است: در نتیجه، استراتژی حذف منابع مالی داعش برای بیرون کشاندن آن از قلمرواش به دنیای بیرون، مؤثر نخواهد بود. بلکه باید به طور معکوس عمل کرد؛ به این معنی که داعش را از قلمرواش بیرون کشاند و سپس منابع مالی‌ آن را قطع کرد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا کليک کنيد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
تحلیلی بی خودی است
داعش دولت نیست اگر اراده دولتها به محو این غده سرطانی باشد در کم تر از یکسال نابود می شود
آخرین اخبار