چه زمانی حسابرسی بانک‌ها تعطیل شد؟

حال كه با مسئولان در دولت جديد صحبت مي‌كنيم، پرده از واقعياتي برداشته مي‌شود كه دلايل بروز فسادهاي گسترده‌ را در نظام بانککی روشن مي‌كند؛ حسابرسي تعطيل!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در دولت قبل حسابرسي بانك‌ها از دستور كار خارج شده بود، چراكه مسئولان بانك مركزي موضوع نظارت بر عملكرد بانك‌ها را دنبال نمي‌كردند؛ موضوعي كه از دل صحبت‌هاي اكبر سهيلي‌پور رئيس سازمان حسابرسي كشور بيرون مي‌آيد.

سهيلي پور با اشاره به اينكه يك زماني ما بانك‌ها را رها كرديم، توضيح داد: در سنوات گذشته به دلايل مختلف كنترل بانك‌ها را جدي نگرفته بوديم اما در دور جديد مديريت بانك مركزي، حسابرسي از بانك‌ها به طور جدي در دستور كار قرار دارد.

او ولي از برنامه‌هاي جديد اين سازمان براي حسابرسي از بانك‌ها گفت. به گفته رئيس سازمان حسابرسي، بانك مركزي چك ليست‌هايي در اختيار سازمان قرار داده است كه براساس آن عملكرد بانك‌ها ارزيابي مي‌شود.

او در پاسخ به اين پرسش كه آيا سازمان حسابرسي به موضوع تخلفات در خريد و فروش سهام بانك‌ها ورود كرده است؟ گفت: در بحث خريد و فروش سهام و ساير تخلفات بانكي، بانك مركزي مهلت تعيين كرده است تا آن دسته از بانك‌هايي كه از حدود قانون تجاوز كرده‌اند، خود را اصلاح كنند.

سهيلي‌پور در عين حال از فشار مضاعف بر بانك‌ها انتقاد كرد و گفت: از يك طرف براي بانك‌ها تسهيلات تكليفي سنگيني مشخص مي‌كنيم كه بانك‌ها ناگزير به دستيابي به منابع زيادي خواهند بود و از سوي ديگر، به آنها براي ورودشان به بنگاه‌داري و پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري فشار وارد مي‌كنيم. واقعيت اين است كه بانك‌ها براي اينكه بتوانند خود را اداره كنند نياز به جذب وجوه و سرمايه دارند. از اين رو، اينكه مرتب تسهيلات تكليفي بر عهده آنها بگذاريم كار منطقي نخواهد بود.

منبع: تابناک

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار