بزرگ‌ترین اشتباهات داوری تاریخ فوتبال

اشتباهات بزرگ داوری بخشی جدایی‌ناپذیر از فوتبال و متوجه تیم‌های زیادی است.

جنجال‌های مربوط به داوری بازی رئال و بایرن هنوز ادامه دارد؛ اشتباهات مرگبار داور و کمکش، آن‌هم در روزگاری که کمک داور ویدئویی آمده تا چنین اتفاقی نیفتد، همه را یاد سوت‌های پرحاشیه سال‌های قبل انداخت.

آلمان -انگلستان سوتی در فینال جام ۱۹۶۶
اولین بازی جنجالی تاریخ جدال آلمان و انگلستان مربوط به فینال جام جهانی ۱۹۶۶ می‌شود که در آن بازی ولفگانگ وبر آلمانی در لحظات پایانی دیدار گل تساوی را به ثمر رساند و بازی به وقت‌های اضافه کشیده شد. در وقت‌های اضافی جف هورست از انگلیس با گل جنجالی خود که به پربحث‌ترین گل تاریخ فوتبال بدل شده است، انگلیس را به پیش انداخت و لحظاتی بعد با گل دیگر خود باعث پیروزی انگلیس با نتیجه ۴‌۲ و قهرمانی این تیم در آن رقابت‌ها شد. هرست با شوتی محکم توپ را از تیرکوفکسکی دروازه‌بان تیم ملی آلمان گذراند، اما توپ بعد از برخورد به طاق دروازه بیرون آمد، در آن روز توفیق بهرامف کمک داور با تصمیمی جنجالی این توپ را گل اعلام و نام خود را در تاریخ جاودان کرد.
 
آلمان -فرانسه خطای وحشتناک شوماخر
در جام ۱۹۸۲ رقابت فرانسوی‌ها با داشتن میشل پلاتینی امید داشت تا قهرمان بشود ولی با شکست مقابل آلمان در دور مسابقات کنار رفت. در عجیب‌ترین اشتباه این بازی خطا روی باتیستون بود. پلاتینی با پاس به باتیستون این بازیکن را با دروازه بان آلمان تک به تک کرد، اما تونی شوماخر با زدن یک ضربه محکم به باتیستون کاری کرد ۳ دنده این بازیکن ترک بخورد. داور در عین ناباوری این صحنه را حتی خطا هم اعلام نکرد.
 
انگلیس -آرژانتین هند معروف دیه‌گوی کبیر
مارادونا در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک یک تنه آرژانتین را تا قهرمانی پیش برد. اوج هنرنمایی او بازی با انگلستان و گل‌های معروفش بود. یکی با دریبل نصف انگلیسی‌ها روی حرکتی انفرادی و دیگری با همان هند معروفی که به دست خدا معروف شد. 
 
بشیکتاش- آنکارا گوجو خود داور گل زد 
در سپتامبر ۱۹۸۶ بشیکتاش مقابل آنکارا گوجو به مصاف هم رفتند. در آن بازی توپ با برخورد به صورت خود داور وارد دروازه شد. داور این توپ را گل اعلام کرد. در نهایت بشیکتاش با یک امتیاز کمتر به گالاتاسرای به رتبه دوم دست یافت و قهرمانی را از دست داد.
 
ایتالیا -کره‌جنوبی رسوایی داوری به نفع میزبان
داستان کره جنوبی در جام جهانی ۲۰۰۲ یکی از جالب‌ترین داستان‌های دنیای فوتبال است، تیمی که یکی از دو میزبان جام بود در نهایت توانست به مراحل پایانی هم برسد، اما در این مسیر بسیاری از تیم‌های بزرگ را با ناداوری از پیش رو برداشت. غیر از برد مشکوک مقابل اسپانیا، اوج فاجعه داوری حذف ایتالیا مقابل کره‌ای‌ها بود. در حالی که ایتالیا از نظر بازیکن و شیوه بازی بسیار بهتر از کره‌جنوبی بوده و شانس بیشتری برای صعود به دور بعد داشت، اما بایرون مورنو، داور بازی، یک تنه باعث حذف این تیم از ادامه مسابقات شد. در ابتدا وی یک پنالتی کاملاً نادرست را به کره‌ای‌ها تقدیم کرد و در ادامه در حالی که از تکل‌های خشن بازیکنان کره به سادگی می‌گذشت، در کارت زرد نشان دادن به ایتالیایی‌ها بسیار دست و دلبازی می‌کرد. سپس نوبت به وقت‌های اضافه رسید: مورنو یک گل طلایی صد در صد سالم ایتالیایی‌ها را نپذیرفت و در ادامه توتی را به دلیل تمارض در محوطه جریمه از زمین اخراج کرد در حالی که صحنه آهسته نشان می‌داد وی در نتیجه فشار و ضربه پای مدافع کره به زمین می‌خورد.
 
کرواسی- استرالیا اخراج با ۳ کارت زرد
گراهام پل داور انگلیسی امیدوار بود تا دیدار فینال جام جهانی ۲۰۰۶ را قضاوت کند، اما آرزوی او زمانی که در دیدار کرواسی برابر استرالیا، کارت زرد دوم را به جوزپ سیمونیچ نشان داد، اما او را اخراج نکرد، نقش برآب شد. اما در نهایت با سومین خطا از سوی او، یک کارت قرمز به او داده شد، اشتباه پل، اما قابل جبران نبود.
 
فرانسه- ایرلند هند معروف تیری هانری
فرانسه و ایرلند در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ به مصاف هم رفتند و در اواسط بازی گالاس توانست با پاسی که توسط هانری به او داده شد توپ را وارد دروازه کند. اما قبل از این گل تیری هانری از دست خود قبل ارسال پاس گل استفاده کرده بود. داور این خطای هند هانری را ندید و همین باعث شد تا فرانسه بتواند به جام جهانی برود.
 
بارسلونا- چلسی غارت قرن
۹ مِی ۲۰۰۹، دو تیم چلسی و بارسلونا در دیدار برگشت از مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان در ورزشگاه استمفوردبریج به مصاف هم رفتند. دیدار رفت با نتیجه بدون گل به پایان رسیده بود و آبی‌های لندن امید زیادی برای صعود به دیدار پایانی داشتند. تام اورِبو داور نروژی آن مسابقه به گفته بسیاری از کارشناسان بدترین و جنجالی‌ترین قضاوت تاریخ لیگ قهرمانان را از خود به نمایش گذاشت و به اعتقاد بسیاری تا ۵ پنالتی واضح را برای چلسی سوت نزد. آن بازی در نهایت به صعود بارسا به فینال و کسب اولین قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا برای پپ گواردیولا انجامید. اورِبو یک سال بعد و تحت فشار‌های بسیار زیاد به دلیل قضاوت عجیب خود بازنشسته و لقب «غارت قرن» توسط برخی رسانه‌ها به این بازی اهدا شد.
 
انگلیس- آلمان انتقام سال‌ها قبل
جام جهانی ۲۰۱۰ یک بازی فراموش نشدنی داشت. انگلیس و آلمان در حالی که بازی در جریان بود و آلمان ۲ بر یک جلو بود فرانک لمپارد با یک شوت زیبا دروازه آلمان را باز کرد، اما داور آن را به علت این‌که از خط دروازه رد نشده بود گل اعلام نکرد، اما تصاویر تلویزیونی نشان می‌داد شوت لمپارد به اندازه خیلی زیادی از خط رد شده است.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کیسه جعل فساد. سهمیه پنالتی ها. امتیاز معیشتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ی سول، چرا هر مربی و هر بازیکنی و هر دروازه بانی بیاد لنگ قهرمان میشه، ببخشید قهرمانش میکنن، ولی ی تیم با تمام امکانات مثل سپاهان نه، جوابش واضحه. کمیته فساد داوران قهرمانی را رقم میزنند، گلهای آفساید و ... مشخصه ولی بیشترینش حملات حریف را با خطای بی موردگرفتنه،
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۵۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
بازی برزیل فرانسه 86 نگفتین در ضربات پنالتی توپ به تیر دروازه خورد و سپس به بدن دروازه بان خورد رفت تو گل که طبق قوانین نباید گل محسوب میشد ، همین اشتباه با عث حذف برزیل شد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ریال بایدن سال 2017 بدترین بود
Iran (Islamic Republic of)
Rahimcnc
۰۹:۱۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
احتمالا بازی های پرسپولیس رو نگاه نمیکنید از گل آفساید بگیر تا با دست گل زدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ده تای اول این آمار واسه لنگ باید باشه
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۴:۱۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
نه بابا.بازیهای استقلال را حتمن نگاه نکن.چقدر رو دارین شما کیسه ها
آخرین اخبار