پرتاب 2 ماهوارۀ چینی به فضا

دولت چین از پرتاب موفقیت‌آمیز 2 ماهواره دیگر در راستای جهانی‌سازی سامانه ناوبری ماهواره‌ای بومی جمهوری خلق چین خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دولت چین روز گذشته موفق به پرتاب 2 ماهواره به فضا در راستای تلاش برای سیطرۀ سامانۀ بومی ناوبری ماهواره‌ای خود و رقابت با سامانۀ جی‌پی‌اس آمریکا شد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، این ماهواره‌ها رأس ساعت 20:29 (12:29 به‌وقت گرینویچ) از «مرکز فضایی سیچانگ» در استان «سیچوان» به فضا پرتاب شدند.

این دو ماهواره، هجدهمین و نوزدهمین ماهواره‌ای هستند که در ادامه عملیات ساخت و توسعه سامانۀ ناوبری بومی چین – موسوم به "بیدو" – در مدارهای تعیین‌شده قرار می‌گیرند.

سامانۀ بیدو یا قطب‌نما اکنون تنها قادر به پوشش منطقه آسیا-اقیانوسیه است، اما پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 به‌طور کامل در قامت رقابت با "سامانۀ موقعیت‌یاب جهانی (GPS)" در خواهد آمد و می‌تواند اقصی‌نقاط جهان را زیر چتر خود داشته باشد.

نسل اول سامانه ناوبری ماهواره‌ای بیدو (BeiDou Navigation Satellite System-BDS) از سال ۲۰۰۰، خدمات ناوبری را عمدتاً برای مشتریان در چین و مناطق همسایهٔ آن ارائه می‌داد. نسل دوم این سامانه که به نام قطب نما یا بیدو-۲ شناخته شده است، یک سامانه ناوبری جهانی شامل ۳۵ ماهواره خواهد بود که همچنان در دست احداث است. این سامانه در چین در دسامبر ۲۰۱۱ با ۱۰ ماهواره شروع به کار کرد و برنامه ریزی شده است پس از تکمیل پوشش منطقه آسیا-اقیانوسیه، تا سال ۲۰۲۰ به کل زمین ارائه خدمات خواهد کرد.

سامانه‌های بومی ناوبری گالیله و گلوناس نیز، به‌ترتیب متعلق به آژانس فضایی اتحادیه اروپا(ESA) و نیروی دفاع هوا-فضای روسیه(VKO) هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار