نگاه مقايسه اي به توليد روغن زيتون در ايران و جهان

توسعه کشاورزي مکانيزه در واحد سطح ميزان توليد زيتون و فراور ده هاي آن را در کشور افزايش مي دهد.

داوود يار محمدي کارشناس کشاورزي در خصوص توليد روغن زيتون در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت:بر اساس آخرين آمارهاي رسمي منتشر شده از سوي وزارت جهاد کشاورزي هم اکنون ميزان توليد روغن زيتون در کشور بالغ بر 7 تا 8 هزار تن  و ميزان توليد کنسرو زيتون در کشور حدود 12 هزار تن در سال است.
يار محمدي به مقايسه توليد ايران و ديگر کشورهاي جهان پرداخت و گفت:آمار توليد روغن زيتون در ايران حاکي از آن است که ايران جايگاه مناسبي در اين عرصه ندارد.
گفتني است که اسپانيا با توليد سالانه بيش از880 هزار تن روغن زيتون جايگاه نخست را در اين عرصه  دارد .همچنين بر اساس اين آمار  سرانه مصرف روغن زيتون در ايران 300 گرم است که در کشور هاي ديگر اين ميزان بين 10 تا 15 کيلو متغيير است .
اين کارشناس کشاورزي ادامه داد:از هر 6 کيلو گرم دانه زيتون تنها 1 کيلو گرم روغن زيتون به دست مي آيدکه اين امر خود دليل آن است که روغن زيتون بالاتر از دانه زيتون به فروش برسد.
وي به ويژه گيهاي منحصر به فرد زيتون اشاره کرد  و گفت:زيتون يکي از محصولاتي است که نسبت به شرايط آب و هوايي مقاوم است.
همچنين آفت پذير نيست که همين امتياز  ورود زيتون را به بخشهاي ديگر کشور فراهم مي کند.
يار محمدي در پايان گفت:از آنجايي که زيتون ازجمله محصولاتي است که بعد از توليد داراي قابليت فراوني بالايي است به همين دليل بايد با توسعه کشاورزي مکانيزه در اين بخش توليد زيتون و فراورده هاي ان را در واحد سطح افزايش داد.
برچسب ها: تولید ، کشاورزی ، زیتون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار