تولید برنج به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن می‌رسد

رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید برنج امسال به ۲.۶ میلیون تن برسد که در صورت حمایت از تولید امکان رسیدن به خودکفایی وجود دارد.

قاسم پیشه ور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به افزایش هزینه های کارگری، اجاره زمین و تعرفه آب و برق با اعمال حمایت های لازم و ایجاد زیرساخت در استان های شمالی، امکان رسیدن به خودکفایی برنج وجود دارد.

به گفته او، با اعمال حمایت های لازم و پرداخت مشوق های حمایتی به بخش تولید ظرف مدت ۳ تا ۴ سال امکان خودکفایی در محصولات اساسی نظیر برنج وجود دارد.

پیشه ور ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید برنج به ۲ میلیون و ۴۰۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد که درصورت سیاست های حمایتی و ۲ کشت برنج به سهولت می توان به خودکفایی رسید، در غیراین صورت کشاورزان برای امرار معاش به سراغ کشت صیفی جات می روند که درآمد بیشتری دارد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه سالانه ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۱۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است، افزود: بنابر آمار تولید برنج داخل جوابگوی نیاز کشور است و تنها ذخایر استراتژیک باید وارد شود و به هیچ عنوان مطرح کردن اظهارات واردات ماهانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن کسری نیاز کشور از طریق واردات، راهکار تنظیم بازار نیست.

او قیمت کنونی هرکیلو برنج ارقام محلی در استان های شمالی را ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به سودجویی عوامل واسطه و دلال در سایر استان ها هرکیلو برنج با نرخ ۱۲۰تا ۱۳۰ هزارتومان عرضه می شود که انتظار می رود با اعمال سیاست حمایتی لازم از واردات بی نیاز شد چراکه کیفیت تولید داخل با وارداتی ها قابل قیاس نیست.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار