کوه‌های مینیاتوری نهبندان، جلوه مریخ بر روی زمین

زمین نگاره‌ای منحصر به فرد و تابلویی مینیاتوری در سرزمین آسباد‌ها که خالقی جز خداوند ندارد و در سرزمینی به وسعت ۲۵ کیلومتر مربع بر بوم زمین نقش خورده است و حال به دلیل زیبایی کم نظیر از آن به عنوان کوه‌های مریخی یاد می‌شود.

کوه‌ها و تپه‌های مینیاتوری نهبندان در فاصله ۵ کیلومتری از این شهر قرار گرفته اند و هر رهگذری چشمش به آن‌ها بیفتد از زیبایی این نگارگری روی زمین انگشت حیرت به دندان می‌گیرد.

تپه‌های ماسه‌ای و یا همان کوه‌های مریخی نهبندان با ترکیب و رنگ بندی چشم نواز در دو طرف جاده نهبندان به شهداد قرار گرفته است که خود سیاره‌ای است با شکل و شمایل مریخ، بر روی زمین.

این کوه‌های مینیاتوری دارای یک کیلومتر عرض و ۲۵ کیلومتر طول است و حتی از آن می‌توان به عنوان بهترین اثر زمین شناسی شرق کشور یاد کرد؛ ترکیب رنگ این اثر زمین شناسی دوران کواترنری آن چنان به زیبایی تمام در کنار هم چیده شده که گاهی انسان بین رویا و واقعیت آن می‌ماند.

این کوه‌های رنگی کله قندی به دلیل نوع رسوباتی که در دل دارد تا حدودی بدون پوشش گیاهی است و ارتفاع آن از ۵ تا ۱۰۰ متر متغیر است.

 منحصر به فرد بودن این سلسله جبال سبب شده تا هر فرد و طبیعت دوستی که آوازه آن را شنیده یا تصاویر آن را دیده باشد اگر گذری به خراسان جنوبی داشته باشد سری به این جزیره زیبا بزند و حظ لازم را از آن ببرد.

گذرگاه رویایی‌

می‌توان به واسطه جا خوش کردن این تپه‌های رنگارنگ طوسی، سفید و... با واریزه‌هایی که در پای آن ریخته شده از جاده‌ای که از میان این تپه‌های شنی می‌گذرد به عنوان یکی از گذرگاه‌های رویایی و کم نظیر در ایران یاد کرد.


بیشتر بخوانید


 برای دیدن این جاذبه بی نظیر، بهترین فرصت روز‌های بهار است، این روز‌ها چندان سرمای هوا آزار دهنده نیست و می‌توان ساعاتی را در کنار مینیاتور زیبای زمین گذراند.

شبانی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهبندان گفت: این تپه‌های ماسه‌ای که از آن به عنوان کوه‌های مریخی یاد می‌شود در وسعتی به طول ۲۵ کیلومتر و عرض یک کیلومتر در حاشیه جاده نهبندان- شهداد قرار گرفته است.

 او بابیان این که در ایران تنها یک نمونه دیگر از این آثار طبیعی آن هم در چابهار وجود دارد افزود: تنوع رنگ این تپه‌های ماسه‌ای که قدمت آن به دوران کواترنری برمی گردد آن قدر زیبا و چشم نواز است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

ثبت در فهرست ملی

شبانی اشاره‌ای به ثبت این اثر طبیعی در سال ۹۴ در فهرست آثار ملی کشور کرد و گفت: وقتی یک عرصه طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید میراث فرهنگی به عنوان متولی اثر، حفاظت از آن را بر عهده می‌گیرد.

او به این نکته هم اشاره کرد که باید دستگاه‌های اجرایی و مردم هم خودشان در حفظ و حراست از آثار طبیعی بکوشند، زیرا این گونه آثار اگر از بین بروند همان طور که میلیون‌ها سال یا قرن‌ها طول کشیده که به وجود آمده اند به همین میزان هم زمان می‌برد تا دوباره ایجاد شوند.

کوه‌های مینیاتوری نهبندان، جلوه مریخ بر روی زمین

 به گفته شبانی در عرصه و اعیان این اثر طبیعی هم بر اثر قوانینی که در حفاظت از آثار طبیعی وجود دارد هرگونه ساخت و ساز و رفت و آمد‌هایی که سبب تخریب آن شود ممنوع است.

ژئو پارک جهانی نهبندان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهبندان عنوان کرد: این اثر طبیعی برای ثبت در فهرست آثار جهانی پیشنهاد شده، اما با توجه به این که ثبت در فهرست آثار جهانی دارای ضوابط ویژه و خاصی است کوه‌های مریخی نهبندان این ویژگی‌ها را ندارد.

او با بیان این که یکی از استادان زمین شناسی دانشگاه زاهدان با توجه به ویژگی‌های خاص نهبندان از جمله تاالاب کجی، غنای معدنی، جنگل‌های بنه و کویر‌های مختلف این شهرستان موضوع ژئو پارک جهانی نهبندان را مطرح کرده است افزود: از این مسیر می‌توان زمینه جهانی شدن آن را فراهم کرد. 

شبانی ادامه داد: روزانه بیش از ۲۰۰ تردد در این مسیر صورت می‌گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهبندان به کمبود‌های این اثر طبیعی گردشگری هم اشاره کرد و گفت: بهره‌مند نبودن از زیر ساخت‌های آب و برق، سرویس بهداشتی، نبود اعتبار برای ادامه ساخت کمپ گردشگری از جمله مشکلات پیش روی مهم‌ترین سازه طبیعی شرق کشور است.

او تصریح کرد: کمپ گردشگری کوه‌های مینیاتوری نهبندان حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر منابع اعتباری لازم تخصیص یابد می‌توان ادامه عملیات اجرایی آن را به اتمام رساند.

شبانی در پایان تأمین زیرساخت‌ها در این نقطه گردشگری را لنگ منابع اعتباری دانست.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
باید بشدت تحت نظر باشن