ساخت کامپوزیت‌های پلیمری خودروانکار دردانشگاه صنعتی اصفهان

پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان با نوآوری درتولید بی‌بافت از میکرو الیاف دوجزئی جدید و استفاده از ذرات متخلخل حاوی روغن دو نوع کامپوزیت خودروانکار ساختند.

بنابراعلام پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه صنعتی اصفهان؛ حمیدرضا آرش پور و حسین نساج پور، دانشجویان کارشناسی‌ارشد مهندسی مکانیک گروه تحقیقاتی دستیابی به دانش این فناوری در داخل هستند.

حمید رضا آرش پور از طراحان این فناوری گفت: به‌کارگیری مواد مرکب خودروانکار در صنایع مختلف ازجمله نساجی و هوافضا، باعث افزایش راندمان عملکرد، جلوگیری از هدررفت انرژی و کنترل هزینه‌ها خواهد شد.


این پژوهشگر دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: کامپوزیت‌های تولیدشده با زمینه اپوکسی در این دو پژوهش، خواص تریبولوژیکی بهتری نسبت به اپوکسی خالص از خود بروز می‌دهند.


اوگفت: در کامپوزیت خودروانکار نوع اول میکرو الیاف تولیدی روی سطح و الیاف کربن با هدف بهبود خواص مکانیکی در عمق کامپوزیت قرار گرفته است؛ همچنین در کامپوزیت نوع دوم، حضور ذرات حاوی روغن در فاز زمینه باعث بهبود رفتار تریبولوژیکی شده است.


حسین  نساج پور هم ازدیگر پژوهشگران اجرای این طرح دانشجویی مدت اجرای دستیابی به عملیات ساخت و ارزیابی عملکرد کامپوزیت‌های زمینه اپوکسی را یک سال برشمرد و افزود: نتایج آزمون سایش در نیروی ۱۵ نیوتن، سرعت ۱/۰ متر بر ثانیه و مسافت ۵۰۰ متر نشانگر خاصیت خودروانکاری کامپوزیت‌های تولیدی است، طوریکه میزان ضریب اصطکاک کامپوزیت‌ها نسبت به اپوکسی خالص حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است.


 حمیدرضا آرش پور گفت: عملکرد مناسب کامپوزیت‌های تولیدی در بارگذاری و سرعت لغزش سبک، نتیجه امیدبخشی برای ادامه مسیر این پژوهش‌ها و استفاده از ایده مشابه جهت ساخت قطعات صنعتی پلیمری مقاوم در برابر سایش دارد که می‌تواند مشکلاتی از جمله دسترسی نداشتن و توقف خطوط تولید برای فرآیند روانکاری خارجی را برطرف کند.


این پژوهش‌ها در قالب پایان‌نامه ارشد با راهنمایی دکتر صالح اکبرزاده و دکتر رضا جعفری ندوشن، دو عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی و با مشاوره دکتر حسین فشندی، هیئت‌علمی دانشکده مهندسی نساجی و دکتر علیرضا علافچیان هیئت‌علمی پژوهشکده نانوتکنولوژی و مواد پیشرفته اجرا شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.