خروج ۶۷۱ میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: پارسال مجموع خروجی کالا شامل صادرات و ماده ۱۱۶ از استان ۶۷۱ میلیون دلار بوده است.

احمد آریافر مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: تجارت خارجی از پایه‌های اصلی و مولفه‌های مهم اقتصادی محسوب شده و خوشبختانه خراسان جنوبی با داشتن بازارچه‌های مرزی و مرز مشترک با کشور افغانستان در موقعیت خوبی در این زمینه برخوردار است. 

او مجموع خروجی از استان شامل صادرات و ماده ۱۱۶ پارسال را به میزان ۶۷۱ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: پارسال وزن مجموع خروجی از استان به میزان ۲ میلیون و ۳۵۴ هزار تن بوده است. 

آریانفر ادامه داد: ارزش این میزان صادرات ۱۸۷ میلیون دلار با وزن یک میلیون و ۲۶۷ هزار تن بوده است. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه همچنین مجموع صادارت ماده ۱۱۶ از استان نیز طی پارسال ارزشی بالغ بر ۴۸۴ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: وزن این کالا‌ها نیز یک میلیون و ۸۷ هزار تن است.

او عنوان کرد: عمده اقلام صادراتی استان در سال ۱۴۰۲ شامل صیفی جات، هیدروکربن سبک، سیمان، روغن سوخت تقطیری، گازوئیل، کاشی، مصنوعات پلاستیکی، تایر سواری، تخم مرغ و نمک خوراکی بوده است. 


بیشتر بخوانید


آریانفر تصریح کرد: همچنین عمده این اقلام به کشور‌های افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق، ارمنستان و قزاقستان صادر شده است.

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی میزان واردات انجام شده پارسال به استان را معادل ۸ میلیون دلار و به وزن ۲ هزار و ۵۰۰ تن عنوان کرد و اظهار کرد: عمده اقلام وارداتی به استان لوازم و قطعات مربوط به معدن، برنج، کلروبوتیل، فروسلیس، لودر، دیزل ژنراتور، شاهدانه خام و آسیاب برای نرم سازی پودر تشکیل می‌دهد که این اقلام از کشور‌های آلمان، ترکیه، افغانستان و ازبکستان وارد شده است.

او با اشاره به اینکه طی پارسال میزان ترانزیت خارجی انجام شده از استان به تعداد ۱۹ هزار و ۹۳۶ دستگاه کامیون و به وزن ۶۵۰ هزار تن بوده است، بیان کرد: اقلام کالا‌های ترانزیت شده از استان شامل آرد، فوفل، لوازم یدکی مستعمل، بادام هندی، شامپو و... بوده که از کشور ترکیه، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه، اندونزی و ویتنام از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است. 

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.