برگزاری نشست صلح اوکراین در ۱۵ و ۱۶ ژوئن در سوئیس

دولت سوئیس از نهایی شدن برگزاری نشست صلح اوکراین در این کشور خبر داد.

جنگ خونین اوکراین که اکنون با از دست رفتن ۲۰ درصد از سرزمین‌های این کشور همراه بوده تنها به دلیل لجبازی آمریکا در بی توجهی به منافع ملی روسیه و گسترش ناتو به مرز‌های این کشور در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد. گرچه هیچ دورنمایی برای پایان این جنگ دیده نمی‌شود، کی یف و متحدانش خوشبینانه به دنبال نشست‌های صلح هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت سوئیس امروز (چهارشنبه) اعلام کرد این کشور در ۱۵ و ۱۶ ژوئن میزبان نشست صلح اوکراین خواهد بود؛ نشستی که مقامات روس تاکید کرده اند در آن شرکت نخواهند کرد. 

مقامات سوئیس در ماه ژانویه از برگزاری این نشست صلح به پیشنهاد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خبر داده بودند. از زمان تاکنون این سوئیس در حال رایزنی با مقامات اتحادیه اروپا، گروه ۷، و کشور‌های بزرگ دیگر جهان از جمله هند و چین برای شرکت در این نشست است. 

در بیانیه دولت سوئیس آمده است: تا این لحظه ما موفق به جلب توجه بین المللی کافی برای برگزاری این نشست صلح در بالاترین سطح سیاسی شده ایم. این نشست به دنبال رسیدن به یک چارچوب جامع برای استقرار صلح و ثبات در کشور اوکراین است. 

گرچه روسیه اعلام کرده است از گفتگو‌ها برای پایان جنگ اوکراین استقبال می‌کند، اما تاکید دارد در کنفرانس سوئیس مشارکت نخواهد کرد، زیرا این کشور بی طرفی خود را از دست داده است. کرملین تاکید دارد نشستی که روسیه به عنوان یکی از طرف‌های منازعه در آن مشارکت نکند محکوم به شکست است. 

با این حال، چین، بزرگترین دوست روسیه در عرصه بین المللی ماه مارس از شرکت خود در این کنفرانس خبر داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار