تاثیر آلاینده ها بر سلامت انسان و راههای پیشگیری از آن

حدود ۲۰نفر از پزشکان متخصص در کارگروه کنترل آلودگی هوا در اصفهان درباره آثار آلاینده‌ها بر سلامت انسان و راهکار‌های پیشگیری به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دبیر اجرایی کارگروه ومعاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: در این کارگروه یک روزه، پزشکان متخصص قلبی، عروقی/ریه/ خون و سرطان /عفونی/گوش، حلق و بینی/چشم / تغذیه و... درباره علل آلودگی هوا در اصفهان و تحقیقات انجام شده درباره تأثیر آلاینده‌ها بر تک تک اندام‌های بدن گفتگو کردند.


دکتر محمدرضا صبری در ادامه به بیان این تأثیر‌ها پرداخت و افزود: برای مثال آلاینده هوا روی مغز، باعث افزایش سکته مغزی و ابتلای افراد سردرد، سینوزیت، میگرن، تومورمغزی / در چشم‌ها علاوه بر سوزش، خارش و قرمزی آن باعث نابینایی و تشدید آب مروارید و آب سیاه شود همچنین باعث ناشنوایی و سقط مکرر جنین شود.


او  زدن ماسک سوپاپ دار نه معمولی همچنین اصلاح سبک زندگی از جمله استفاده بیشتر از مواد غذایی آنتی اکسیدان دار و رفتن چند روز یکبار به روستا‌ها و مکان‌هایی که آلودگی هوا ندارند را از جمله راهکار‌های کمک کننده به پیشگیری از آثار زیان آور آلاینده‌ها به بدن اعلام کرد.


عضو هئیت علمی مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم گفت: بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا بیشتر، بیماری‌های قلبی، عروقی است که در شهر اصفهان، آمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها از هفت هزار نفر در ۱۰ سال گذشته به ۲۴ هزار نفر در سال رسیده است.


دکتر یعقوب حاجی زاده افزود: آمار بستری بیماری‌های ریوی هم از دو هزار نفر به ۱۱ تا ۱۲ هزار نفر رسیده است.


او  اضافه کرد: همچنین آمار مرگ و میر‌های منتسب به آلودگی هوا در اصفهان، پنج سال پیش،۶۰۰تا ۷۰۰ نفر بود که امسال این آمار به هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است.


مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در این کارگروه با بیان اینکه اصفهان با احتساب اوزن، امسال با ۲۰۱ روز هوای ناسالم، آلوده‌ترین شهر کشور بود گفت: راهکار‌های عملیاتی پیشگیری و کنترل آلودگی هوا در دستور کار قرار گرفته است.


منصور شیشه فروش افزود: اجرای طرح جامع زیست محیطی ذوب آهن، استاندارد سازی نیروگاه شهید منتظری و خروج از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان، نوسازی هزار دستگاه اتوبوس و پنج هزار تاکسی، تسریع در اجرای خط ۲ مترو و افزایش نهال کاری از جمله این راهکارهاست.


طبق آمار‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از سال ۱۴۰۰ تاکنون، مرگ و میر‌های منتسب به آلودگی هوا،۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.