دو برابر شدن واردات تسلیحات به اروپا پس از جنگ اوکراین

موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم اعلام کرد که واردات تسلیحات به اروپا از پنج سال گذشته در پس زمینه جنگ اوکراین دو برابر شده است.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI) که روز دوشنبه منتشر شد، واردات تسلیحات به اروپا در پنج سال گذشته تقریباً دو برابر شده و به دلیل جنگ در اوکراین افزایش یافته است. در همین حال صادرات روسیه به نصف کاهش یافته است. 

براساس گزارش خبرگزاری رسمی فرانسه، این موسسه اعلام کرد که اوکراین به چهارمین واردکننده بزرگ سلاح در جهان تبدیل شده است و فرانسه به عنوان دومین صادرکننده بزرگ جهان پس از آمریکا جایگزین روسیه شده است. 

به گفته این موسسه، طی یک دوره بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، واردات تسلیحات به اروپا نسبت به پنج سال گذشته ۹۴ درصد افزایش یافته است. کاتارینا جوکیچ، محققSIPRI به خبرگزاری فرانسه گفت که این افزایش تا حد زیادی به دلیل جنگ در اوکراین است.

این گزارش اعلام می‌کند که از فوریه ۲۰۲۲، حداقل ۳۰ کشور کمک نظامی قابل توجهی به اوکراین ارائه کرده‌اند. اما سایر کشور‌های اروپایی نیز واردات خود را افزایش داده‌اند و سهم قابل توجهی از آن آمریکا، بزرگترین صادرکننده تسلیحات در جهان بود. بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، ۵۵ درصد واردات به اروپا از این کشور انجام شده است که در مقایسه با بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، ۳۵ درصد افزایش داشته است. 

جوکیچ گفت که این تا حدی به این دلیل است که اکثر کشور‌های اروپایی عضو ناتو و شریک، در توسعه تجهیزات نظامی مانند جت جنگنده F-۳۵ هستند. این جهش در واردات تسلیحات از آمریکا منعکس کننده عجله اروپایی‌ها برای دستیابی به تسلیحات در سریع‌ترین زمان ممکن است، به قیمتی که ممکن است به معنای عدم تمرکز آن‌ها بر توسعه سیستم‌های نظامی جدید باشد.

به طور کلی، صادرات آمریکا ۱۷ درصد در دوره مشاهده شده افزایش یافته است که ۴۲ درصد از کل صادرات تسلیحات جهانی را تشکیل می‌دهد. در مورد روسیه که برای مدت طولانی دومین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان بود، دیگر اینطور نیست، زیرا این کشور شاهد کاهش ۵۳ درصدی صادرات خود بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ بوده است. مسکو نه تنها سلاح کمتری صادر می‌کند، بلکه به کشور‌های کمتری نیز صادر می‌کند زیرا داده‌ها نشان می‌دهد روسیه در سال ۲۰۱۹ به ۳۱ کشور و در سال ۲۰۲۳ به ۱۲ کشور سلاح صادر کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار