رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست:

آب چالش اساسی کشور است/ آبخیزداری ناجی مشکلات زیست محیطی

سلاجقه گفت: آب چالش اساسی کشور است اما علم مسائل را حل می‌کند و آبخیزداری می‌تواند نجات‌دهنده و رفع کننده بسیاری از مشکلات زیست محیطی کنونی باشد.

علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در هجدهمین همایش ملی علوم زمین و مهندسی آبخیزداری ایران با بیان اینکه آب چالش اساسی کشور است اما علم مسائل را حل می کند، اظهار داشت: اکنون در مصرف آب کشور هدر رفت بالایی داریم درحالی که در تولید آب کشور متأسفانه هزینه نمی‌کنیم و هزینه‌های ما بیشتر در بحث استحصال و توزیع است اما در تولید آب که موضوع آبخیزداری است هزینه انجام نمی‌شود ولی با علم و کمک دانشگاهیان می‌توانیم منابع آب کشور را حفظ کنیم.

وی افزود: جهان امروز با چالش‌هایی مواجه شده است که من به عنوان یک شاگرد کوچک دانشگاه همیشه فکر می‌کنم آبخیزداری می‌تواند نجات دهنده بسیاری از چالش‌ها و رفع کننده آنها باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور خاطرنشان کرد: آنچه به عنوان فرسایش خاک، گردوغبار و سیلاب‌های عظیم و فرونشست‌ها و … چالش‌هایی هستند که نسخه درمانی آنها آبخیزداری است.

سلاجقه با اشاره به اینکه روز پانزدهم اسفند روز درختکاری در تقویم ملی ایران به عنوان روز آموزش همگانی محیط زیست نیز ثبت شد، ابراز داشت: زیرا اعتقاد بر این است که آموزش می‌تواند همه کارها را پایدار نگه‌دارد.

وی یا بیان اینکه چالش‌هایی که جهان را در برگرفته برای کشور ما مشکلاتی ایجاد کرده است، تصریح کرد: علم می‌تواند حلال مشکلات باشد و چالش‌ها را از بین ببرد زیرا دنیا با علم با مخاطرات کنار آمده و سازگاری حاصل کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: کشور ما سرشار از اندیشه‌های نو و خلاق و جوانانی بسیار با انگیزه و صاحب علم و مجموعه‌های دانش بنیان بوده و این در حالی است که در چالش‌های زیست محیطی هنوز مشکل داریم‌.

سلاجقه ادامه داد: سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان متولی امور زیست‌محیطی از همه دانشگاهیان استمداد می‌طلبد تا در یک فرآیند علمی و تحقیقاتی مشکلات را حل کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون دنیا بی نظم شده است؛ یک زمانی از تغییر اقلیم صحبت می‌شد و درباره بی‌نظمی‌های اقلیمی بحث می‌کردیم زیرا من خودم خیلی اعتقادی به مساله تغییر اقلیم نداشتم بیشتر با کلید واژه بی نظمی اقلیمی حرکت می‌کردیم اما این مساله در رسانه‌های اروپایی بسیاری کار شد و خروجی رسانه‌ها نشان داد که آنچه که دنیا به آن اذعان می‌کند در کشور ما نیز اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد:
تغییر اقلیم بی تردید به همراه خود بی نظمی و آشفتگی دارد و نیاز است دانشگاهیان برای این آشفتگی‌ها فرمول و راهکار تدوین کنند.

سلاجقه با بیان اینکه شرایط سیاسی جهان و البته محیط زیست کشور یک زمانی وضعیت پایدار و خوبی داشت، گفت: زمانی وضعیت اقتصادی کشور خوب بود و تالاب‌ها و رودخانه‌ها پر آب بودند و مدیریت کردن محیط زیست بسیار ساده بود، وضعیت سیاسی و اجتماعی فضای مجازی خبری نبود ولی من و شما امروز در این مقطع قرار گرفتیم اگر از این پیچ تاریخی بگذریم قطعاً شرایط پایدار خواهد شد و اگر من و شما که ادعای حل مشکلات داریم این شرایط را تبیین کردیم و گزاره‌ها را خوب نوشتیم مطمئن باشید جهان را مدیریت می‌کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: هیچ کشوری مثل کشور ما دستخوش تغییرات نیست اما این شرایط تاب آوری را افزایش می‌دهد؛ در این شرایط دانشگاهیان و انجمن‌های علمی همه تلاش کنیم که علم برای حل مشکلات کشور میدان داری کند.

سلاجقه ادامه داد: انتهای همه چالش‌هایی که در بُعد طبیعت اتفاق می‌افتد، تنش‌های اجتماعی است و آنچه که در سیلاب و فرونشست زمین و کمبود منابع آب می‌بینید انتهای همه این‌ها مسائل سیاسی است اما نقش شما دانشگاهیان پایه است این فرهنگ را باید در بین دولت و دولتمردان ایجاد کنیم که آبخیزداری مساله پایه‌ای کشور است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان که تا هفته قبل جزو کم بارش ترین استان‌های کشور بود در همین چند روز اخیر یکی از روستاهای سیستان ۳۱۹ میلیمتر بارش داشته است اما این سوالات مطرح است که آیا دوباره خشکی به سیستان باز می‌گردد و چه راهبری می‌تواند مسائل آبی سیستان را حل کند؟ آبخیزداری اما این اعتقاد خیلی بین دولتمردان وجود ندارد که مسائل را باید این‌گونه حل کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه رئیس جمهوری سال گذشته لایحه جامع آبخیزداری را مطرح کردند و قرار شد این طرح بررسی شده تا همه دستگاه‌ها به صورت قانونی پاسخگو باشند، خاطرنشان کرد: متأسفانه هدررفت آب را در سیلاب‌ها شاهد هستیم در حالی که می‌توان آن را به درستی مدیریت کرد.

سلاجقه با بیان اینکه دولت سیزدهم در زمینه گردوغبار ورود جدی داشت، به برگزاری نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور ۵۰ کشور جهان با تلاش ایران طی یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: خروجی این نشست‌ها هفته پیش تبدیل به قطعنامه قطعی سازمان ملل شد و علی رغم مواضع کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی، مساله گردوغبار در چندین شکل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت قطعنامه صادر شد و اکنون لازم است در این بخش دانشگاهیان ورود کنند.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است، گفت: در محیط زیست کشور همه صنایع دارای بیش از نفر نیرو را مکلف کردیم که حتماً یک نفر متخصص منابع طبیعی و محیط‌زیست را به کار بگیرند و موضوع گردوغبار در این زمینه می‌تواند ظرفیت‌هایی ایجاد کند.

۸۰۰ پروژه نیمه تمام عمرانی کشور سال آتی به بهره برداری می‌رسد

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت:بهره برداری از ۸۰۰ پروژه نیمه تمام عمرانی کشور دستور کار دولت است و تا سال آتی بهره برداری می شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه رفع ۸۰۰ نقاط حادثه خیز در سطح کشور هدفگذاری شده، افزود: استان مرکزی شاهراه مواصلاتی حادثه خیز در کشور و همه راه‌های مواصلاتی کشور از طریق این استان به هم متصل می‌شوند که اقدامات مناسبی در این راستا انجام شده است.

منظور تاکید کرد: تلاش بر این است تا سال آتی بخش اعظم راه‌های روستایی ساماندهی شود از این رو ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تأمین قیر رایگان در راستای بهسازی راه‌های روستایی تخصیص داده شده است.

وی گفت: بر اساس هدفگذاری صورت گرفته مقرر است تا سال آینده ۸۰۰ پروژه در حال ساخت کشور به بهره بره داری برسد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه گفت: تکمیل و بهره برداری از پروژه‌های سفر رئیس جمهور نیز در اولویت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.