شرط رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز چیست؟

به گفته کارشناسان، با وجود پتانسیل صنعت دامپروری در حوزه دام سبک و سنگین امکان رسیدن به خودکفایی وجود دارد و واردات بی‌رویه گوشت به قیمت نابودی تولید تمام می‌شود.

طی ماه های اخیر، دولت در راستای سیاست تنظیم بازار گوشت قرمز اقدام به واردات گوشت گرم، دام زنده و گوشت منجمد کرده تا با توزیع در فروشگاه های زنجیره ای و کاهش التهابات بازار، گوشت در دسترس تمامی آحاد جامعه قرار بگیرد.

علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد می گوید: بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان فروردین روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارد می‌شود.

پیمان پاک از تامین گوشت قرمز بیش از ۳ برابر نیاز کشور خبر داد و گفت: مجموع کالا‌های اساسی مورد نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان تامین شده و نگرانی وجود ندارد.

قائم مقام وزیر جهاد از کاهش قیمت گوشت قرمز داخل خبر داد و گفت: طی هفته‌های اخیر با آغاز روند نزولی قیمت گوشت قرمز، نرخ هر کیلو لاشه داخلی به ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزار تومان رسیده است.

 این حجم از واردات گوشت مورد مخالفت تشکل ها و اتحادیه های تولیدی قرار گرفته است چراکه آنها معتقدند نه تنها نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم، بلکه با اتخاذ سیاست های حمایتی دولت امکان خودکفایی در داخل وجود دارد.

در همین رابطه مجتبی نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه پتانسیل خودکفایی در گوشت قرمز وجود دارد، گفت: ده ها سال است که سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن گوشت قرمز از طریق واردات تامین می شود، اما اعتقاد ما برآن است که در داخل کشور ژن هایی وجود دارد که اگر کارهای پرورشی انجام دهیم، امکان خودکفایی در دام سبک و سنگین وجود دارد.

به گفته او، برنامه ریزی در حوزه خودکفایی گوشت قرمز شروع شده و خودکفایی در حوزه گوشت قرمز نیاز به برنامه بلندمدت دارد.

نوروزی ادامه داد: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته مبنی بر لقاح نژاد دام های کشور با نژادهای پرتولید پیش بینی می شود که در سنوات آتی به خودکفایی در حوزه گوشت قرمز برسیم.

معاون وزیر جهاد افزود: با توجه به مراتع مناسب، امکان خودکفایی در حوزه دام سبک با انجام کارهای علمی وجود دارد.

خودکفایی در حوزه دام سبک تابع شرایط آب و هوایی و مرتع

افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک از ثبات قیمت دام و گوشت خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هرکیلو دام ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزارتومان بوده که به نسبت هفته های قبل تغییری نداشته است.

به گفته او، با توجه به شرایط مساعد عرضه نسبت به تقاضا و سرانه مصرف فعلی کمبودی در عرضه نداریم.

صدردادرس ادامه داد: رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز تابع یک سری شرایط همچون بحث مرتع  در حوزه دام سبک است، اما به طور کلی در ۷ تا ۸ سال پیش تنها ۱۰۰ هزار تن نیاز صنعتی با سرانه مصرف ۱۲ کیلو از خارج تامین می شد و به مرز خودکفایی رسیده بودیم، درحالیکه اکنون سرانه مصرف ۶ تا ۷ کیلوست که اگر به ۱۲ کیلو برسیم، کار بزرگی کردیم.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه پتانسیل افزایش سرانه مصرف به ۱۲ کیلو ظرف مدت زمان یک سال دست یافتنی است، افزود: با توجه به جمعیت ۶۲ میلیون راس دام سبک که ۴۰ میلیون راس آن گوسفند است و از این تعداد ۳۰ میلیون راس گوسفند ماده بالغ داریم که قدرت باردهی دارند، لذا ظرف مدت زمان یکسال ۳۰ میلیون راس به جمعیت دامی اضافه می شود که اگر ۱۵ میلیون راس روانه عرضه به بازار و نیمی دیگر به سمت گله های مولد رود، امکان افزایش سرانه مصرف در صورت افزایش توان اقتصادی خانوار به ۱۲ کیلو وجود دارد.

او از کاهش کشتار دام نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: بنابر آمار کشتارگاه ها در دی ماه، کشتار دام نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد و آذر ماه ۹ درصد کاهش یافته است که این امر بدان معناست که سیاست قیمت دستوری که واردات گوشت و دام زنده بخشی از آن است، نتیجه بخش نبوده به طوریکه روز به روز منجر به از بین رفتن تولید، کوچک شدن سفره مردم می شود و در تضاد با بحث خودکفایی است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: دولت هرآنچه را که برای اصلاح نظام یارانه برنامه ریزی کرده مبنی بر توزیع کالاهای اساسی از طریق کالابرگ باید اجرا کند چراکه در این صورت توان خرید ۶۱ میلیون یارانه بگیر افزایش می یابد.

بنابر اعلام مرکز آمار کشتار جمعیت دام دی ماه نسبت به ماه قبل ۹ درصد و نسبت به دی ماه سال قبل ۱۸ درصد کاهش یافته است که نشان می دهد تولید وضعیت مناسبی ندارد.

واردات گوشت راهکار و سیاست مناسبی برای تنظیم بازار نیست

سیداحمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: نرخ کنونی هرکیلو گوساله زنده ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تومان است که براین اساس هر کیلو لاشه با نرخ ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزار تومان باید عرضه شود.

او قیمت تمام شده هرکیلو گوساله زنده را ۲۲۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: دولت برای کوتاه کردن دست دلالان و واسطه ها و جلوگیری از التهابات قیمت در بازار باید اقدام به خرید حمایتی دام از دامدار و توزیع مستقیم گوشت در بازار کند چراکه واردات راهکار تنظیم بازار گوشت نیست.

مقدسی ادامه داد: بارها به دولت پیشنهاد داده ایم که هر کیلو گوساله را با نرخ ۲۲۰ هزار تومان از دامدار خریداری و گوشت را با قیمت ۵۰۰ هزار تومان توزیع کند تا تولید هم دچار آسیب نشود، اما متاسفانه تکیه دولت بر واردات است و بدیهی است که امکان رقابت با کالایی که به آن ۱۰۰ درصد یارانه تعلق می گیرد، وجود نداشته باشد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم، گفت: با توجه به پتانسیل تولید سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور و کاهش سرانه مصرف به حداکثر ۹۰۰ هزار تن، نیازی به واردات نیست.

با توجه به پتانسیل تولید گوشت قرمز در کشور، امکان خودکفایی در این حوزه به شرط فراهم شدن زیرساخت ها و حمایت های لازم وجود دارد، کمااینکه در سنوات گذشته به رغم سرانه مصرف ۱۲ کیلویی گوشت قرمز تنها ۱۰۰ هزار تن گوشت برای مصارف صنعتی وارد کشورمی شد که این امر بدان معناست که دولت به جای حمایت از دامدار خارجی و واردات گوشت با ارز ترجیحی، از تولیدکننده داخل حمایت کند تا با واردات بی رویه، شاهد نابودی تولید نباشیم‌.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یک مستمری بگیر
۲۲:۱۳ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
شرط اش تولید موشک کروز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
الان که خود کفاهستیم خودکفایی چطور یه بغلت گرانی گوشت کسی نمیتونه بخوره توقصابیها همه پره گوشت گوسفندوگاوو مرغ همه با حسرت نگاهش میکنیم ردمیشیماین خودخودکفاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
فقط عدم احساس مسئولان زیرا همیشه بدنبال حاشیه هستند دو سال قبل به علت ناتوانی جهاد کشاورزی برای واردات خوراک دام‌ دامداران حیوانات موالد خورا به کشنارکاه فرستادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
زمان خودکفایی رو از دست دادیم .هیچوقت خودکفا نمیشیم ...وقتی دولت جلو کشتار بی رویه دامهای مولد رو نگرفت و همه رو از دم کشت .نتیجه اش همینه ....وقتی هیچ کشوری رو ب رسمیت نشناسیم دلار میره ۶۰ ...بی کفایتی وبی سوادی عامل بدبختی و ...اختلاس مسولئن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
دیروز رفتیم ی کیلو گوشت گرفتیم ی کله پاچه ۳ تومن شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
خدا میدنه این گوشت هایییی که وارد میکننن مردم بخاطر همی گوشت هاییی وارداتی سرطان میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
شرط رسیدن به خودکفاییی گوشت قرمز نخوردن انست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
جلوی قاچاق دام مولدگرفته بشه چرا اعراب خواهان گوسفند مولد ایران هستند چون گوشت گوسفند ایرانی لذیذترازسایرنژادهاس ومی خواهند پرورش بدهند بهترین راه اینه که ارزترجیحی برای واردات خوراک دام بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
مملکت آگه صاحب داشت چیزی کم نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
دست دوستی با قدرت های جهانی بدید تا تنها گوشت، بلکه تمام اقلام مصرفی ارزان بشه
توی اقتصاد نوین خودکفایی بی معنیه
ما جوان ها تا کِی باید پا سوز سیاست های انزوا گزینی شماها باشیم و زیان دشمنی شما با قدرتهای دنیا رو بدیم درحالی که خودتون و فرزندان و نوه ها و نتیجه هاتون در رفاه زندگی میکنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
واردات گوشت را آزاد تا قیمتهاارزان شون بیشترمردم ندارند که گوشت خریداری کنندباتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
قیمت بالای دلار در داخل و قاچاق دام به کشورهای همسایه پدر مردم را در آورده شما زحمت بکشید دلار را ارزان کنید دام قاچاق نمیشه از طرفی دامدار هم نون می خواد دامدار کار نداره مردم توان خرید دارن یا ندارن دوست داره هر کی پول بیشتری داد به اون بفروشه دولت که حکم پدر را داره باید فکر خانواده اش باشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
نخریدن گوشت
Iran (Islamic Republic of)
ااااالل
۰۹:۳۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
آخه بی شرف وقتی می گویی کاهش سرانه گوشت یعنی مردم توان خرید ندارند آنوقت نباید مردم گوشت خوک 250هزار تومانی هم بخورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
واردات زیاد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
قاچاق از بندرعباس عادی است چی میگی هر کهره 20 میلیون نی فروشند 5 میلیون می خرند، واردات
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۲۰:۰۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
آسانترین راه برای خودکفایی در همه امور را مسئولین بی کفایت با دو بازوی گرانی سرسام آور و از طرف مقابل کاهش درآمد مردم به شدت پیگیر هستند و اگر در این چند مدت اخیر اخبار را چک کرده باشید عموما دم از خودکفایی میزنند. وقتی کالا گران تولید شود (به برکت رکود و کارکرد نصف ظرفیت کارخانه ها) و قدرت خرید مردم هم ناچیز باشد کسی علاقه به خرید ندارد و واضح است که خودکفایی اتفاق افتاده است!!!!! تنها چیزی که از این به بعد مطالبه عمومی باید قرار گیرد آن باشد که مسئولین بی عرضه کف حقوق دریافت کنندتا بهتر اوضاعی را که به وجود آورده اند درک کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
مسئولین نالایق هستند.که گوشت گیر مردم نمی آید.وقتی گوشت مردم ایران را اعراب میخورند.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
بهترین راه پرورش گوشت خوک. که در هر زایمان ۸الی ۱۲ تا میزاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
تمام ایران ب جز یک اقلیت ارمنی مسیحی و زرتشتی مسلمان هستن و گوشت خوک حرام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
نخوردن اون توسط فقرا و خوردنش برای مسئولین و آقازاده ها
Iran (Islamic Republic of)
نسیم بیگ
۱۷:۴۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
من که اینقدرماست دوست دارم اگه بگند گوشت بخوری یه ساعت دیگه پیگیری میخورم
Iran (Islamic Republic of)
فرزین
۱۶:۵۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
تنها راه که حتی صادر کننده بزرگ گوشت قرمز شویم استفاده از همین لوله های آب که از خلیج فارس و دریای عمان می‌آید هست. وقتی زمین‌های وسیعی زیر کشت علوفه برود می‌توان در کنار کشاورزی در هر استانی مرکز بزرگی برای پرورش دام درست کرد.در همان استان کشتارگاه صنعتی راه اندازی کنیم.گوشت ارزان به مردم بدهیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
شرط خودکفایی در دام و طیور باید تمام این مسولان و مدیران ناکارآمد و دورغگو کنار بروند. اینکار نیستند و یک مدیر به کار پرورش و تولید در دام و طیور از استرالیا آورد. و با یک برنامه ریزی ۲ ساله و ایجاد امکانات در چند منطقه کشور که از نظر آب و هوا مساعد پرورش دام سبک و سنگین است.و همینطور تولید خوراک دام و نهاده در کشور یا فرا سرزمینی که دامدارا ن و مرغ داران کمبود در خوراک و نهاده نداشته باشد.واین سیایت همیشگی و مستمر در تمام دوران باشد اونوقت می‌تواند گفت خودکفا هستیم. و می‌توان علاوه بر مصرف داخل کشور صادرات هم داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
با توجه به در پیش بودن قحطی ده ساله که دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره خودکفایی روغن و شکر بمراتب مهمتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
متولی تولیدات دام و طیور ، معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی است و سازمان دامپزشکی مسئول بهداشت و بیماریهای دام است !!!
اظهار نظر رئیس سازمان دامپزشکی در مورد تولیدات دام خیلی عجیب است و....!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
این مسولان نه سواد این کار دارند و نه تجربه .فقط بلد دورغ و وعده بدهند. اینها این کاره نیستند. دولت وزارت جهاد کشاورزی باید از کشور استرالیا یک مدیر برای تولید و پرورش دام سبک و سنگین بیاورد و برای ۵ سال استخدام بکند و چند منطقه از نظر آب و هوایی در کشور برای پرورش انتخاب شود و با برنامه ریزی تولید خوراک دام هم صورت پذیرد.اگر این کار و سیاست مستمر باشد. اونوقت بعد از ۵ سال علاوه با مصرف داخل خود کفا می‌شویم. در منطقه غرب اسیا برای صادرات هم گوشت مازاد داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
خودکفایی با گدشت کیلو ۶۱۰ تومان
Italy
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
خودکفایی گوشت قرمز؟ خداروشکر که حیوانات از قبل خلق شدند و شما لازم نیست دوباره حیوان خلق کنید فقط همین که دست نرنید به هیچی برزگ ترین خدمت رو به ما کردید اینا خودشون زاد و ولد میکنن و گوشت رو تامین میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
بهترین راه مردن هست
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۲:۳۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
برای خودکفایی بایدواردکنیم و گرون بفروشیم به ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
تنها شرطش برکناری مسئولین و مدیران بیکفایت و بیسواد و رانتخوار فاسد و قطع کردن دست مافیای قاچاق و وارد کننده هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
همین الان هم خودکفا هستین داداش !!!
مگه چند درصد مردم توان خرید گوشت رو دارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
اول امنیت دامداران از دزدی دامهایشان .به دلیل گرانی گوشت دزدی دام زیاد شده. دوم تامین علوفه دام ها مخصوصا در شرایط خشکسالی. البته امنیت از همه تاثیر گذار تر است.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی ف
۱۱:۳۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
فعلا سفره های مردم رو به نابودی است.... اگر واردات هم نشود ما گوشت فقط در رویا و خواب باید ببینیم ....!چرا به اکثریت مردم نگاه نمی‌کنید.... فقط به حداقل تولیدی که در کشور با هزینه بالا تولید می‌شود اون هم با واردات نهاده های مثل ذرت و کنجاله سویا جو و.....که همش از واردات تامیین میشود این چه تولیدی داخلی است که با نوسانات ارز قیمت گوشت بال می‌رود پس ما یک تولید کننده داخلی گوشت نیستیم ....فعلاً نباید با خشکسالی ها و گرانی و واردات نهاده های اساسی که نمیشود تولید ارزان داشته باشیم و نمیشود مردم بابات گرانی نهادها مردم هزینه اضاف را پرداخت کنند چون بگیم ما تولید داخلی داریم.... اونم برای نیاز ۹۰ میلیون ایرانی به فکر عقلیت به اصطلاح تولید کننده باشید چون انها ضرر نکنند ...؟ حق با اکثریت مردم بابا مردم بیچاره مصرف کننده باید اولویت باشد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
تو خارج قیمت گوشت و میوه اندازه همه و کلا گوشت قرمز ارزونه
اما
اونا چون خوک پرورش میدن و هر دفعه ده تا بچه میاره و زود وزن میگیره ارزونه
هزینه تولید گوسفند و گاو با توجه ب تک قلو زایی و زمان زیاد بالغ شدن بالاست
برای همین تو ایران گوشت گرونه تقصیر دولت نیست
الان دامدار ها هم وضعیت خیلی عالی ندارن
خوراک دام بسیار گرونه نمیگم نمیصرفه اما سود پایینی داره نمیشه قیمت اورد پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
کاملا اشتباه فرمودید !
اطلاعاتتان در مورد گوشت قرمز و سفید در سایر کشورها ، ضعیف است !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
14:41
نگفتم قیمت گوشت قرمز و سفید اندازه همه
گفتم گوشت و میوه
اونجا میوه گرونه یا ایران میوه ارزونه ب هر حال اختلاف قیمت گوشت و میوه خیلی کمه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۱:۱۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
رفتم ۲/۵کیلو گوشت گوسفند خریدم ا کیلو استخوان وپی وچربی بود چرخ کرد فروشنده شد ۱/۵ کیلو واسه یه نفر هست در ماه ۱ بار میشه گوشت خورد چون گران میکنید واز خارج گوشت وارد میکنید عوض واردات دامداران رو کمک وتقویت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۱:۰۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
بجای اینگه هر دقیقه گوشت وارد کنید به تقویت وکمک دامداری‌های گوشت قرمز کشور بیشتر کمک کنید اون پول رو به دامداران برای خوراک وپرورش بیشتر وزایش بیشتر دامها کمک کنید خوب واسه بعضی وارد کنندگان سود وپورسانت داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
اقای مقدسی چه علوفه را دولتی بگیرید وچه با نرخ ازاد تاثیری برکاهش قیمت نمیگذارد ومردم باید گوشت را با زیاده خواهی دامداران گران بخرند واین چیزی نیست جز سودجویی وعدم نظارت وزارت جهاد وکشاورزی دربخش دامداران هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
با این مدیرت مسئولین تنها راهش نخوردن و نخریدن مردمه که با این وضع اقتصادی مردم اگه بخوان هم دیگه نمیتونن بخرن چون حقوق یک روز کامل کارگر یک کیلو گوشت نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
الان در جهرم قیمت گوشت گوسفندی با استخوان بین ۶۰۰هزار تا ۶۴۰ تومان و گوساله ۵۸۰ هزارتومان در ضمن شرط خودکفایی یک علوفه و خوراک دام به قیمت دولتی به تمام دامداران بدهند در حد کفاف نه یک کیلو در ماه که خواری یک صبح یک گوسفند است دوم مرزها مخصوصا ابی که گوسفند قاچاق به کشورهای خلیج می رود را کنترل کنند و دام زنده از استرا لیا ووو وارد کنند گوشت کیلوی صد هزار تومان هم گران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
خودکفا هستیم منتهی دلال‌های دولتی هستن که بازار و خراب کردن
Iran (Islamic Republic of)
کامبیز
۱۰:۴۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
با گرون کردن گوشت قرمز میتونیم راحت به خودکفایی برسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
فقط مردن پیش روی ما هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
شرطش هیچی نیست ! فقط صادر ات را ادامه بدید به کشورهای عربی ؟ اونا لیاقتشان بیشتر از ماست که گوشت خوب بخورن ! بلاخره ما توی صف وای میستیم یه چیزی گیرمون میاد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
خوب درآمد ملت چقدره الان گوشت کمترازپونصدنیست باهفت میلیون چطور میشه زندگی کرد اجاره داد بیماری هس گوشت رو اصلا پیداکرد؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
من گوشت سردست گرفتم 285000 تومان . بعضی ها مریض اند دوست دارند همین طور هی قیمت ببرند بالا !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
یک استان با بارش میانگین بالا مثل لرستان را انتخاب کنید. دامپروریهایی با تعداد بالا احداث نمایید. مثل بسیاری از کشورهای صادر کننده گوشت .هم اشتغال ایجاد میشه هم خودکفایی گوشت .باید یک کار علمی با حمایت دولت در تامین نهاده هم باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
این گوشتهای خارجی بدمزه بد پخت ودرنتیجه بد خور کلا بپزبریز دور همین گوسفند ایرانی طلاس وکمیاب
Iran (Islamic Republic of)
گل آقا
۰۹:۴۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
یا دکترها اغعلام کنن گوشت قرمز برا سلامتی خطرناکه یا اعلام کنن هر که گوشت بخوره دماغش زشت می شه اونوقت نصف جمعیت از ترس زشت شدن ونیمی از ترس مردن گوشت نمی خورن بعدش می شیم صادر کننده گوشت قرمز.
Iran (Islamic Republic of)
هوشنگ
۱۰:۴۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
دقیقا این بهترین راهکاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
بله دقیقا بهترین راهکار رو ارایه دادین .
ما که از وقتی گوشت قیمتش نجومی شده همین حرف رو به فامیل و دوست و آشنا میزنیم که واسه سلامتی مضره !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
با این خشکسالی همه خواهیم مرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
کل سال که گوشت نخوری باز هم نمی میری
آخرین اخبار