کاهش قاچاق دام زنده در استان قزوین

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: کشفیات غیرمجاز دام زنده طی سال جدید بیانگر کاهش شدید قاچاق آن در استان است.

مهدی جلوخانی مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: میزان کشفیات دام زنده امسال کمتر از ۲۰۰ راس دام بوده که این مساله در نوع خود بسیار حایز اهمیت است هرچند اگر این مساله به خاطر بالا رفتن قیمت دام باشد.

به گفته وی، قاچاق دام موضوعی در سطح ملی است و نمی‌توان به صورت متمرکز یا منطقه‌ای با آن برخورد کرد.

جلوخانی با اشاره به علت قاچاق دام در استان قزوین، تاکید کرد: مهمترین مساله در حوزه قاچاق تفاوت قیمت دام زنده یا گوشت در کشور‌های همجوار است که باعث افزاش خروج دام از منطقه می‌شود، هر دامی که بدون هویت یعنی بدون پلاک‌گذاری باشد، توسط نیروی انتظامی یا دستگاه‌های مرتبط در استان توقیف می‌شود.

جلوخانی یادآور شد: جا به جایی هر دام باید با استاندارد و مجوز‌های حمل بهداشتی و دارای پلاک باشند تا قاچاق محسوب نشود.

این مسئول در خصوص پلاک‌گذاری دام‌ها در استان قزوین خاطرنشان کرد: پلاک‌گذاری برروی دام‌های سنگین در استان بیش از از ۹۰ درصد و در دام‌های سبک نیز حدود درصد انجام شده است.

وی با اشاره به قاچاق دارو و مکمل‌های دامی نیز گفت: دارو‌های وارد شده به استان در سامانه دارویی دامپزشکی توزیع دارو ثبت می‌شود و بعد به پخش سراسری و توزیع می‌رسد و اگر دارویی این مراحل را طی نکند و بدون پروانه از سازمان دامپزشکی باشد برای ما هویت ندارد و قاچاق به حساب خواهد آمد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد: وضعیت قاچاق دارویی دامپزشکی در قزوین محدودتر از سایر استان‌های دیگر است و عمده مواردی هم که وجود دارد مربوط به دارو‌های وارداتی است که در مراکز ایست بازرسی‌ها کشف شده و حجم قابل توجهی را هم در بر نمی‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.