اتصال سه شهر استان قزوین به شبکه فیبرنوری

طرح فیبر نوری در سه شهر مهرگان، اقبالیه و الوند به بهره برداری رسید.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه افتتاح طرح فیبر نوری در شهر‌های اقبالیه، الوند و مهرگان گفت: هدف گذاری شده که تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش اینترنت شبکه فیبر نوری قرار گیرند.

وی افزود: ابر پروژه فیبرنوری در کشور را شخص رئیس جمهور پیگیری می‌کنند. اگرچه این پروژه می‌بایست یک دهه پیش آغاز می‌شد، اما عزم ما این است که دولت سیزدهم در یک دوره سه ساله این کار را با مشارکت مردم و وزرات ارتباطات به پایان برساند.

لاجوردی گفت: در حال حاضر سرعت اینترنتی که مردم در منازل استفاده می‌کنند حدود ۱۰ مگابیت بر ثانیه و در تلفن همراه ۱۲ مگابیت بر ثانیه است و دولت‌می خواهد این سرعت را به ۹۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برساند که این طرح در مدت ۳ سال با حمایت مجلس و مشارکت مردم و بخش خصوصی و پیگیری حمایت و رفع موانع با مسئولان هر شهر سریعتر به مردم ارائه شود.

وی اضافه کرد: استان قزوین در این موضوع خوشبختانه وضعیت خوبی دارد. این فیبر پایه و بنای خدمات ارتباطی در شهر است و حتی ارتباط موبایل برای توسعه نیاز به توسعه فیبرنوری دارد و هدف گذاری شده که در هفته دولت بتوانیم با همراه بسیج، تحت پوشش کامل فیبر نوری قرار گیرد. برای این امر نیاز است ۱۱۰۰ کیلومتر حفاری بین شهری و داخل شهری داشته باشیم. 

لاجوردی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بحث دیگر پوشش اینترنت روستایی است که این کار در حال پیگیری است تا تحت شبکه ملی اطلاعات قرار گیرد. برای فیبر نوری اقبالیه الوند و مهرگان حدود ۹۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و از لحظه تقاضای سرویس تا نصب حدود یک ماه طول می‌کشد. این‌پایه هوشمندسازی شهر است که امیدواریم به سرعت انجام شود.

لاجوردی گفت: گام دوم ما هدایت تقاضا است که مردم بجای سرویس‌های قدیم از سرویس‌های فیبرنوری استفاده نمایند. بر بستر همین فیبر امکان استفاده از تلفن ثابت سرویس وویس هم وجود دارد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تاکنون ۷ میلیون و ۵۰۰ خانوار به شبکه فیبر متصل شده اند و تا پایان سال این تعداد به ۱۴ میلیون خانوار یا (مشترک) برسد.

وی افزود: فیبر نوری با همکاری وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری ۱۰ بخش خصوصی در حال اجراست که دولت در این زمینه به شرکت فعال در زمینه اینترنت یارانه پرداخت می‌کند.

امینی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قزوین هم گفت: از ۷۰۱ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان ۶۵۰ روستای آن (۹۳ درصد) به شبکه ملی اطلاعات (اینترنت) متصل هستند که تلاش می‌شود ۵۱ روستای آن در ماه‌های آتی به شبکه ملی اطلاعات متصل شود.

وی افزود: در حال حاضر ضریب نفوذ اینترت همراه در استان ۱۳۵ درصد است که از متوسط کشوری بالاتر است، اما در بخش اینترنت خانگی ثابت با ۱۵۱ هزار مشترک با ضریب حدود ۱۱ از متوسط کشوری پایین‌تر است که نشان دهنده این است که ۷۵ درصد ترافیک اینترنت استان در بخش سیار استفاده می‌شود. با این توجه نیاز است که برای گسترش فیبر نوری تلاش کنیم.

این مسئول در ادامه گفت: اجرای فیبر نوری از سال ۱۴۰۱ در استان آغاز شد که از ۲۸ شهر استان، ۲۷ شهر تفاهم نامه اجرای طرح فیبرنوری با شهرداری دارند.

امینی افزود: در حال حاضر در شش شهری که عملیات فیبر نوری در آنجا به مرحله اجرایی رسیده ۱۲۸ مشترک تحت پوشش اینترنت فیبر نوری قرار گرفتند که باید این عدد به ۲۹۵ هزار مشترک برسد و به طور متوسط در اجرای فیبر نوری ۴۰ درصد پیشرفت داشته ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار