کم تحرکی عامل مهم افزایش فشارخون بالا و دیابت در گیلان

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه کم تحرکی عامل مهم افزایش فشارخون بالا و دیابت در گیلان است گفت: حدود ۵۷۸ هزار و ۲۵۲ گیلانی در پویش ملی سلامت ارزیابی شدند.

محمدتقی آشوبی امروز ( چهارشنبه ۲۹ آذر )  در نشست خبری پویش ملی سلامت با اشاره به این طرح ملی اظهار کرد: با توجه به اینکه شاهد افزایش بیماریهای غیر واگیر در کشور هستیم غربالگری کمک شایانی در شناسایی این نوع از  بیماریهای که هیچ علائمی ندارند خواهد کرد.‌


رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه  بهداشت، پیشگیری و غربالگری از جمله وظایفی است که بر عهده معاونت بهداشت قرار دارد که در این راستا برنامه‌های متنوعی پیش بینی شده است گفت : مراکز بهداشت، خانه‌های بهداشت، و پایگاه‌ها و بیمارستان‌های مختلف در سطح شهر و روستا جز  نظام متمرکز محسوب می‌شود که پیشگیری و غربالگری در آن صورت می‌گیرد. 


آشوبی به پویش ملی سلامت اشاره کردو افزود:  این طرح که از ۲۰ آبان آغاز و تا ۱۵ دی ادامه دارد تمام افراد بالای ۱۸ سال مورد غربالگری قرار خواهند گرفت در گیلان  حدود یک میلیون و  ۷۰۰ نفر جامعه هدف این طرح می باشند. 

 وی ادامه داد: حدود ۵۷۸ هزار و ۲۵۲ نفر تا امروز مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که ۳۲.۷۹ درصد جامعه هدف ما را تشکیل می‌دهند به علاوه از این تعداد حدود ۴ هزار و ۹۲۰ نفر دیابتی و ۸ هزار و ۶۹۸ نفر فشار خون ثبت شده است بدون اینکه از بیماریشان مطلع  باشند لذا این آمار نگران کننده خواهد بود که افرادی هستند بدون هیچگونه اطلاع، ممکن است در معرض بیماری‌هایی مختلف از جمله سکته مغزی و قلبی قرار بگیرند در حالی که با کنترل فشار خون می‌توان به راحتی پیشگیری نمود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در استان گیلان به لحاظ پیری جمعیت نیز نیازمند شناسایی و پیشگیری بیشتر هستیم تا جامعه سالمی داشته باشیم.

آشوبی کم تحرکی، اضافه وزن و چاقی  را از دلایل افزایش فشار خون بالا و دیابت عنوان کرد و اظهار داشت : طبق آمار دریافتی از این مجموع غر بالگری،  ۱۷ درصد جمعیت کم تحرک هستند.‌

برچسب ها: بهداشت ، غربالگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.