با راه اندازی غربالگری سندرم داون؛

کاهش 30 درصدی تولد کودکان مبتلا به سندرم داون

طبق گفته های رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت با راه اندازی غربالگری سندروم داون میزان تولد کودکان سندرم داون 30 درصد کاهش یافت.

دکتر اشرف سماوات رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران افزود: سالانه طبق آمار پیش بینی ما بین دو هزار تا دو هزار و 500 کودک مبتلا به سندرم داون در کشور متولد می شوند که این تعداد در هر استانی متفاوت است.

وی با بیان اینکه سندورم داون یک اختلال کروموزنی است که کودک در کرموزم 21 به جای دو کروموزم، سه کروموزم دارد گفت: اختلال تولد کودکان با این سندرم در مادرانی که بالای 35 سال باردار می شوند بسیار زیاد است که گذشتن از سن 35 سال احتمال ابتلای نوزاد افزایش می یابد.

سماوات عنوان کرد: طبق استاندارد، آزمایشات غربالگری سندروم داون در کشور وجود دارد و وقتی پزشکی با مادر بارداری مواجه  می شود که بالای 35 سال سن دارد و او را تحت غربالگری سندرم داون در سه ماه اول قرار می دهد که این غربالگری شامل آزمایش خون در مادر و سونوگرافی در جنین است که اگر برخی از مارکرها در خون مادر دیده شود و سونوگرافی مشکوک باشد تست مایه آمینیون برای تایید اصلی انجام می شود.

رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: غربالگری سندرم داون برای انجام به صورت کشوری در ابتدا در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار است راه اندازی شود که طبق پیش بینی انجام شده با انجام این غربالگری میزان تولد کودک مبتلا به سندرم داون 30 درصد کاهش می یابد./ع2
برچسب ها: بهداشت ، ژنتیک ، غربالگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار