ترکیه و اوکراین توافق تجارت آزاد امضا می‌کنند

وزارت اقتصاد اوکراین از آمادگی کی‌یف و آنکارا به منظور تصویب توافقنامه تجارت آزاد دوجانبه خبر داد.

ترکیه روابط بسیار خوبی با دو طرف مخاصمه در جنگ اوکراین دارد و همین موضوع نیز باعث شد آنکارا یک میانجیگر قابل اعتماد برای استقرار توافقات دو جانبه میان کی‌یف و مسکو از جمله در ابتکار عمل مربوط به صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه باشد. مقامات کی‌یف نیز از این موضوع نهایت بهره را برده و به دنبال گسترش مناسبات با آنکارا هستند. 

به گزارش تله تریدر، وزارت اقتصاد اوکراین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد اوکراین و ترکیه آماده تصویب توافقنامه تجارت آزاد دوجانبه هستند. 

بیانیه منتشر شده در این زمینه تاکید دارد: براساس برآورد‌های انجام شده، انتظار می‌رود این قرارداد در اوایل سال آینده میلادی به مرحله اجرایی برسد. این توافق فرصت‌های جدیدی را برای تجارت معاف از تعرفه‌های گمرکی یا تا حدودی بدون عوارض ایجاد می‌کند. 

این بیانیه می‌افزاید: توافق تجارت آزاد با ترکیه همچنین می‌تواند مسائل حمل و نقل و لجستیکی را تسهیل کرده و به توسعه تجاری اوکراین در زمان جنگ کمک کند. این توافق افق‌های جدیدی در همکاری با آنکارا را باز خواهد کرد. 

یولیا سریدنکو، وزیر اقتصاد اوکراین در این زمینه خاطر نشان کرد: ما به دنبال آن هستیم یک کار گروه به منظور مذاکره درباره تجارت غلات در سطح جهانی و نیز به صورت دوجانبه ایجاد کنیم. 

اوکراین یکی از بزرگترین صادر کنندگان غلات جهان محسوب می‌شود. با این حال، خروج روسیه از توافقنامه ابتکار عمل صادرات غلات از دریای سیاه باعث شد کی‌یف به فکر یافتن شرکای جدید به منظور صادرات زمینی محصولات کشاورزی خود بیافتد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار