مدیرعامل روس‌نفت:

روسیه در مسیر پیشی گرفتن از ژاپن در تجارت با چین است

گردش مالی بین مسکو و پکن تا پایان سال از ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر می‌رود و مسکو در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شریک تجاری خارجی پکن است.

«ایگور سچین» مدیرعامل روس‌نفت، این هفته در مجمع تجاری انرژی روسیه و چین در پکن گفت که مسکو در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شریک تجاری خارجی پکن پس از ایالات متحده است.

به گزارش راشاتودی، چین برای بیش از یک دهه بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه بوده است، در حالی که امسال مسکو در فهرست پکن در رتبه چهارم قرار گرفت؛ اما افزایش تجارت دوجانبه در سال جاری نشان دهنده تغییر در رتبه‌بندی است.

سچین با اشاره به این‌که این امر روسیه را بالاتر از ژاپن و کره جنوبی در فهرست شرکای تجاری چین قرار می‌دهد، گفت: «اگر چنین پویایی تجاری دوجانبه ادامه یابد، روسیه ممکن است در سال‌های آینده به دومین شریک تجاری بزرگ چین پس از ایالات متحده تبدیل شود.» وی افزود که هر دو کشور شاهد کاهش شدید تجارت دوجانبه با پکن بوده‌اند.

سچین اعلام کرد که گردش مالی تجاری بین روسیه و چین در ۹ ماه اول سال جاری میلادی نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته و به حدود ۱۷۶ میلیارد دلار رسیده است.

وی گفت: «دلایل زیادی برای این باور وجود دارد که حجم مبادلات تجاری بین کشور‌های ما در سال جاری از هدف ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.»

سچین افزود کل گردش مالی در ۵ سال گذشته به ۶۶۰ میلیارد دلار افزایش یافته است و انرژی بیش از ۷۵ درصد صادرات روسیه به چین را تشکیل می‌دهد.

رئیس روس‌نفت اعلام کرد که چین و روسیه در حال حاضر در حال انجام «سازماندهی مجدد ساختاری اقتصاد تحت فشار‌های خارجی فزاینده» هستند و به تحریم‌های اعمال شده از سوی کشور‌های غربی که عمدتاً روسیه و همچنین تا حدی شرکت‌های چینی را به ویژه در حوزه فناوری هدف قرار داده اند، اشاره کرد.

سچین گفت: «من مطمئن هستم که مدل فعلی اقتصاد چین حتی در برابر شوک‌های خارجی مقاوم‌تر خواهد بود و به چین اجازه می‌دهد در دراز مدت به مرحله جدیدی از توسعه حرکت کند.» وی تصریح کرد که روسیه به نوبه خود با موفقیت با چالش‌های ناشی از تحریم‌های غرب علیه مسکو در ارتباط با درگیری در اوکراین مقابله کرده است.

سچین همچنین گفت: «پویایی سریع توسعه روابط تجاری دوجانبه سودمند بین روسیه و چین باعث نگرانی و انتقاد رقبای ما شده است. این نشان می‌دهد که ما مسیر عمل درست را انتخاب کرده‌ایم و درست است که روابط روسیه و چین را به عنوان یک مشارکت آینده محور توصیف کنیم.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار