کشف و جذب نخبگان، کار بزرگی است و باید در دانشگاه‌ها رقم بخورد

وزیر علوم در اختتامیه جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان گفت: کشف و جذب نخبگان کار بزرگی است و باید در دانشگاه‌ها رقم بخورد.

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور در اختتامیه جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان ضمن تبریک به برگزیدگان، بیان داشت: حضور در چنین مراسمی که برای تقدیر از نخبگان و آینده سازان برگزار شده لیاقت می‌خواهد.

وزیر علوم مطرح کرد: چند روز پیش پایگاه استنادات جهانی اسلام که در شیراز است فهرست بیش از ۴۰۰ نفر از دانشمندان یک درصد علوم انسانی و بومی را معرفی کرد و برای من باعث افتخار بود که دیدم در آن بین، نام رئیس سانشگاه تهران نیز وجود دارد. با این اتفاق وظیفه رئیس دانشگاه هم بیشتر شده چون انتظارات از چنین رئیسی بالاتر می‌رود و انتظار می‌رود هرچه بیشتر برای نخبه یابی، نخبه پروری و نخبه گماری سرمایه‌گذاری کند.

او ضمن اشاره به برنامه‌های متنوع و مختلفی که برای قدردانی از نخبگان، اساتید برتر و پژوهشگران در دانشگاه تهران برگزار شده، اقدامات خیرین که از سرمایه شخصی خود در این راستا صرف می‌کنند را محترم و مغتنم شمرد.

وزیر علوم با تاکید بر اهمیت تشویق در تغییر مسیر زندگی افراد و ایجاد امید در آن‌ها گفت: این دست مراسمات و اقدامات، سرمایه گذاری برای آینده کشور است. من اعتقاد دارم اتفاقا با یک گل بهار می شود.  یک استاد خوب، یک رهبر خوب  می‌تواند تاثیر گذار باشد.کشف و جذب نخبگان کار بزرگی است و جای آن در دانشگاه است.

او خطاب به دانشجویان نخبه برگزیده گفت: انشاءالله خداوند شرایطی را رقم بزند که همیشه در سپهر علم ایران و جهان همچون خورشید بدرخشید.

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در اختتامیه جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان بیان کرد: ما نخبه‌ها را پیدا و معرفی می‌کنیم، اما در زمینه نخبه پروری اقدامات کمتری نسبت به نخبه‌یابی انجام می‌شود.  

او ادامه داد: گاهی حتی به اسم نخبه پروری، نخبه‌کشی می‌کنیم. وقتی تمرکز روی شاخص‌های کمی مقاله قرار می‌گیرد، خیلی از نخبه‌ها را از دایره نخبگی خارج می‌کنیم. وقتی نتوانیم نخبه داری کنیم، افراد را در بسیاری از رویداد‌ها و المپیاد‌ها شناسایی می‌کنیم و در دسترس کسانی قرار می‌دهیم که نسبت به منابع انسانی کشور ما طمع دارند، البته ترویج علم و فناوری در هر جای دنیا ارزشمند است، اما حل مسائل و مشکلات کشور خودمان توسط نخبگان در اولویت قرار دارد.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به تمرکز جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان بر علوم پایه افزود: رشته‌های علوم پایه نقش مهمی در توسعه دارند، ولی به قدر کافی به آن‌ها توجه نشده است. رشته‌های علوم پایه که رشته‌های مادر هستند، معمولاً در زمینه اشتغال مستقیم دانش آموختگان با چالش‌های جدی روبرو هستند و لازم است تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی بیشتری برای توسعه اشتغال این رشته‌ها فراهم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار