حذف رشته‌های تکراری بین وزارت علوم و بهداشت در برنامه هفتم

وزیر علوم مطرح کرد: دو درصد تولید علم دنیا مربوط به جمهوری اسلامی است.

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران ضمن تبریک هفته پژوهش عنوان کرد: در دوران ارباب رعیتی، دانشگاه‌های ما فقط کارشناس تربیت می‌کردند بعد از انقلاب از سال ۱۳۶۵ به بعد دوره‌های دکتری ایجاد شد و اکنون حتی پسادکتری، دستیار پژوهشی و تأسیس پارک‌های علمی فناوری، مراکز رشد، شهرک‌های علمی تحقیقاتی به مرور شکل گرفته و کسانی که علم کشور را مدیریت می‌کنند این‌ها را رقم زده‌اند.

زلفی گل گفت: به  یُمن جمهوری اسلامی شرایطی در کشور ما ایجاد شد که رشد علمی خوبی در کشور داشتیم  و امروزه رتبه اول علمی را بر اساس پایگاه اطلاعات علمی اسکوپوس در منطقه داریم و حدود دو درصد تولید علم دنیا مربوط به جمهوری اسلامی است.

او ادامه داد: برای خیز جدید علمی در کشور سعی کردیم از ظرفیت برنامه توسعه هفتم استفاده کنیم، احکامی را در این برنامه پیشنهاد دادیم و مجلس شورای اسلامی تصویب کرده که عملیاتی و اجرایی شدن آن‌ها کمک می‌کند پژوهشگران ما دستشان بازتر باشد.

زلفی گل اضافه کرد: در یک حکم قرار شده که وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحقیقات خود را بیشتر به سمتی ببرند که نیاز محور و مسئله محور باشد و تبصره‌ای در آن حکم آمده که بر اساس آن وزارت علوم و وزارت بهداشت مکلف شده اند آیین نامه اجرایی پژوهانه جامع را تدوین کنند و به دست دولت برسانند.

وزیر علوم افزود: در حکم دیگری مصوب شده که سازمان برنامه بوجه معادل ۱۵ درصد کل اعتبار  یک دانشگاه را برای امور پژوهشی و معادل ۵ در صد هم برای امور فرهنگی اختصاص بدهد.

او بیان کرد: احکام دیگر‌ی در راستای ساماندهی آموزش عالی و حذف رشته‌های تکراری بین وزارت علوم و وزارت بهداشت  در برنامه هفتم آمده اند. همچنین آیین‌نامه‌هایی که برای افزایش بهره وری در آموزش عالی لازم است، در برنامه هفتم آمده و با اجرایی شدن آن‌ها تاثیرشان را خواهیم دید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار