گام برداشتن ۱۳ واحد صنعتی خراسان جنوبی به سمت دانش بنیان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از صادرات ۴۲۳ میلیون دلاری حوزه صمت در استان خبر داد و گفت: ۱۳ واحد صنعتی خراسان جنوبی به سمت دانش بنیان شدن رفتند.

آریافرمدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سازمان صمت نه تنها در استان بلکه در کشور یکی از سازمان‌های مهم است که ۴۰ درصد گردشگری اقتصادی در این وزارتخانه انجام می‌شود.

او افزود: علاوه بر جایگاه اقتصادی، جامعه هدف در این سازمان مردم یعنی سرمایه گذار و تولیدکننده و یا مصرف کننده است و دنبال رضایت مردم هستیم. بیش از ۷۳ درصد اشتغال استان را مجموعه سازمان صمت دارد و ۱۲۷ هزار و ۸۱۲ فرصت شغلی داریم که از این تعداد ۱۰۰ هزار فرصت در حوزه اصناف و ۱۴ هزار فرصت در حوزه صنعت و ۱۳ هزار فرصت دیگر در حوزه معدن است.

آریافر تصریح کرد: سرمایه گذاری که در حوزه صمت طی هشت ماهه امسال انجام شده ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته و جواز‌های صنعتی تاسیس شده نیز ۱۹ درصد و واحد‌های صنعتی احیا شده در این مدت ۵ درصد رشد داشته است. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی دارای ۷۸۰ معدن است که از این تعداد ۵۵۲ معدن فعال و ۲۳۸ معدن غیر فعال است و در حال حاضر اشتغال ایجاد شده در حوزه معدن ۶۸ درصد افزایش داشته است. 

آریافر با اشاره به اینکه طی هشت ماهه امسال ۲۴ واحد معدنی احیا شده در استان داشتیم و پروانه‌های صنفی صادر شده استان نیز ۶۳ درصد رشد داشته است بیان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه اصناف ۶۳ درصد و مشاغل خانگی حدود ۸ درصد در مدت هشت ماهه افزایش داشته و پرداختی‌های طرح‌های مشاغل خانگی از نظر ارزشی ۱۱۷ درصد و از نظر تعداد ۱۶ درصد رشد داشته است.

او ادامه داد: صادرات خراسان جنوبی ۸۱ درصد از نظر ارزش و ۴۳ درصد از نظر وزنی افزایش داشته و واردات نیز از نظر ارزشی ۱۶ درصد رشد و از نظر وزنی ۲۵ درصد کاهش داشته است. ارزش کل صادرات خراسان جنوبی ۴۲۳ میلیون دلار بوده که از نظر ارزشی ۳۲ درصد رشد داشته است.

آریافر عنوان کرد: طی هشت ماهه امسال ۱۲ هزارو ۱۸۱ مورد بازرسی در استان انجام شده که منجر به ۶۲۲ فقره پرونده شده که نشان از کاهش ۴۳ درصدی داشته و در این مدت یک هزار و ۵۸۳ مورد گزارش به سامانه صمت استان داشتیم که ۱۲۰ مورد منجر به ایجاد پرونده شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید سیمان ۷ درصد، تولید کاشی و سرامیک ۱۵ درصد، تولید لاستیک ۱۸ درصد، تولید اکسید منیزیم ۴۷ درصد، تولید چینی بهداشتی ۱۴ درصد، تولید مواد شوینده ۱۷ درصد، تولید منسوجات ۲۵ درصد و تولید کنسانتره مس ۵ درصد در استان افزایش داشته است.

آریافر با بیان اینکه حدود ۱۳ واحد صنعتی در استان مانند کویرتایر به سمت دانش بنیان رفتند گفت: در حوزه معدن سیاست این است که معادن در راستای توسعه شهرستان‌ها گام بردارند و معادن باید شاخص‌های استان در بُعد زیرساخت‌ها، بهداشتی و آموزشی گسترش دهد و به دنبال این هستیم که خام فروشی در استان صورت نگیرد و اولویت ما حمایت از صنایعی است که تامین مواد اولیه آن در استان است و تسهیلات دولت را به این سمت می‌آوریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.