شناسایی بیش از ۴ هزار بیمار جدید در غربالگری پرفشاری خون و دیابت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: با اجرای بسیج غربالگری و بیماریابی فشارخون بالا و دیابت در قالب پویش ملی سلامت، بیش از ۴ هزارو ۱۹۱ بیمار جدید مبتلا به این دو بیماری در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.

علی احمدی رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از آغاز اجرای طرح پویش ملی سلامت (۲۰ آبان ۱۴۰۲) تاکنون، ۲هزار و ۹۵۱ بیمار جدید مبتلا به فشارخون بالا و هزار و ۲۴۰ نفر نیز مبتلا به دیابت شناسایی و از بیماری خود مطلع شدند.

وی افزود: شناسایی این تعداد بیمار در مدت کوتاه  نشان از اهمیت، کارایی و ضرورت غربالگری این دو بیماری به عنوان قاتل خاموش است.

وی با بیان اینکه این پویش برای همه افراد بالای ۱۸ سال و مادران باردار در حال اجراست افزود: در این طرح، ۶۶۹ هزارو ۲۴۳ نفر در استان غربالگری می‌شوند.

دکتر احمدی ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۹۹ هزار معادل ۳۰ درصد جمعیت هدف استان تحت پایش و غربالگری قرار گرفته است.

وی افزود: در این طرح ضمن ثبت اطلاعات بیماران در سامانه سیب، نسبت به آموزش، فرهنگ سازی، اصلاح سبک زندگی و مراقبت از بیماران اقدام می‌گردد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه برای اجرای این پویش بیش از ۳۰ اقدام در استان انجام گرفت گفت: برای اجرای این طرح در مرحله نخست بیش از یک میلیارد تومان تجهیزات مورد نیاز و ضروری خریداری و در سطح استان توزیع شد.

دکتر احمدی افزود: همچنین بیش از ۶۰۰ محل ثابت و سیار برای اجرای این پویش در استان سازماندهی شد. وی یادآور شد: برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه، سخنرانی در خطبه‌های نماز‌های جمعه به دنبال صدور نامه رسمی نماینده، ولی فقیه در استان به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، برپایی ایستگاه‌های سلامت در میعادگاه‌های نماز جمعه، حضور اکیپ‌های سیار غربالگری در دستگاه‌های اجرایی و راه اندازی تابلوی دیجیتال اطلاع رسانی پیام‌های پویش سلامت از جمله اقدامات صورت گرفته است.

وی از شرکت استاندار، روسا و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و امامان جمعه و جماعات در این پویش خبر داد و افزود: به منظور عدالت در دسترسی مردم به غربالگری، تیم‌های پزشکی به مناطق صعب العبور و دور از مرکز استان بصورت زمینی و هوایی (بالگرد) اعزام شده است.

وی ادامه داد: افزایش ساعات کاری برخی مراکز برای انجام غربالگری، برگزاری ۴۰ نشست، طراحی و چاپ ۵ پوستر اطلاع رسانی و انتشار گسترده، انعکاس مصاحبه‌های مقام عالی وزارت درخصوص اهمیت غربالگری و تهیه فهرست آدرس مراکز غربالگری و انتشار در وب سایت‌ها و فضای مجازی از دیگر اقدامات صورت گرفته برای اجرای این طرح می‌باشد.

وی ضمن تشکر از اعضای تیم‌های سلامت برای غربالگری در شهرستان‌ها و استان و مشارکت خوب مردم استان، یادآور شد: با توجه به فرارسیدن فصل سرما در استان، افزایش سرعت، دقت، ثبت همه موارد در سامانه سیب و رسیدن به پوشش هدف در این برنامه مهم است.

وی از روسای شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان ها، ناظرین استانی، شهرستانی و ناظرین مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت و تیم‌های سیاری خواست با نظارت جدی بر روند غربالگری زمینه تحقق اهداف غربالگری را فراهم نمایند.

برچسب ها: غربالگری ، بیماریابی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.