غربالگری دیابت و فشارخون بالا برای بیش از ۱۱۷ هزار نفر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از غربالگری بیش از ۱۱۷ هزار و ۲۷۴ نفر در قالب بسیج ملی بیماریابی دیابت و فشارخون بالا در چهارمحال و بختیاری خبر داد.

 دکتر علی احمدی گفت: بسیج غربالگری و بیماریابی دیابت و فشارخون بالا در قالب پویش ملی سلامت ویژه افراد بالای ۱۸ سال و مادران باردار، از ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲ همزمان با سراسر کشور در استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.
 
وی افزود: در این مدت برای بیش از ۱۱۷ هزار و ۲۷۴ نفر تست رایگان تشخیص دو بیماری پرفشاری خون و دیابت انجام شد.
 
دکتر احمدی اضافه کرد: در این غربالگری یک هزار و ۲۶۶ مورد جدید ابتلا به بیماری فشارخون بالا شناسایی شد.
 
وی افزود: همچنین با اجرای این پویش، ۵۵۶ نفر مبتلا به دیابت شناسایی و از بیماری خود باخبر شدند.
 
رئیس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه این طرح تا ۱۵ دیماه ۱۴۰۲ ادامه دارد گفت: تاکنون شهرستان‌های بن، کوهرنگ و اردل بیشترین مشارکت را در این طرح داشته اند.
 
دکتر احمدی درخصوص اهمیت مشارکت در این پویش خاطرنشان کرد: فشارخون بالا بیماری بدون علامت است که یکباره فرد را دچار سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و یا حتی مرگ ناگهانی می‌کند.
 
وی یادآور شد: فشارخون بالا عامل خطر ابتلا به دیابت نیز محسوب میشود. دیابت و فشارخون کنترل نشده، پیامد‌های ناگواری دارد که منجر به نابینایی، دیالیز، آسیب به قلب، کلیه، اعصاب و قطع عضو میشود.
 
دکتر احمدی با بیان اینکه بسیاری افراد به این بیماری‌ها مبتلا هستند، اما هنوز از بیماری خود اطلاع ندارند گفت: با مشارکت در این طرح ضمن پایش سلامتی و اصلاح سبک زندگی، از بروز بیماری‌های بعدی جلوگیری کنید.

برچسب ها: دیابت ، فشارخون بالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار