در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

برگزاری بزرگ‌ترین مسابقه ساخت ماهواره‌ در سطح استاندارد جهانی

دبیر علمی دهمین دوره مسابقات بین‌المللی کن‌ست ایران گفت: کن‌ست قدیمی‌­ترین مسابقه فضایی کشور است که با استاندارد جهانی در سطح ملی برگزار می‌شود.

ایمان بهمن جهرمی، عضو هیات علمی پژوهشگاه هوافضا و دبیر علمی دهمین دوره مسابقات بین‌المللی کن‌ست ایران گفت: کن‌ست یک پلتفرم استاندارد جهانی است که در نقاط مختلف جهان در قالب مسابقه و در ابعاد قوطی نوشابه برگزار می‌شود. کن‌ست قدیمی‌­ترین مسابقه فضایی کشور محسوب می‌­شود و تاکنون ۹ دوره از این مسابقات در سطح ملی برگزار شده است.

او ادامه داد: سه دوره اخیر این رویداد در سطح بین ­المللی برگزار شده و تیم‌­هایی از کشور‌های ترکیه، مغولستان، لبنان، هند و پرو سابقه حضور در این مسابقه را داشته‌­اند. در داخل کشور نیز تیم‌­های مختلف از سراسر کشور در این مسابقه شرکت می­‌کنند.

او افزود: شرکت‌کنندگان مسابقات کن‌ست، تجربه انجام یک پروژه فضایی در مقیاس خیلی کوچک را در قالب یک رقابت علمی کسب می‌کنند. ضمن آنکه توانمندی آن‌ها در این حوزه افزایش یافته و در این چارچوب، استعدادیابی و ورود آن‌ها به پروژه‌های جدی فضایی نیز ممکن خواهد شد. مسابقات کن‌ست ایران طی سالیان اخیر به سمت کاربردی شدن حرکت کرده و تیم برگزاری تلاش می‌­کند ماموریت‌­هایی کاربردی را با هدف ایجاد محصولاتی برای نیاز بخش‌­های مختلف کشور تعریف کند.

 دبیر علمی دهمین دوره مسابقات بین المللی کن‌ست اظهار کرد: این رقابت در دو کلاس سنجش‌-ارتباطی و "علمی-اکتشافی برگزار می‌شود، ماموریت کن‌ست در کلاس سنجشی-ارتباطی، علاوه بر داده‌برداری و ایجاد ارتباط با ایستگاه زمینی، تصویربرداری از زمین و انجام برخی ماموریت‌های مبتنی بر پردازش تصویر و هوش مصنوعی است. این کلاس با رویکرد کاربرد در زمینه کشاورزی هوشمند و محیط زیست تعریف شده است. همچنین در کلاس علمی –اکتشافی، علاوه بر داده‌برداری و ارتباط بین کن‌ست و ایستگاه زمینی، برخی ماموریت اصلی کن‌ست فرود دقیق، پایدار و کنترل شده در یک ناحیه مشخص می­باشد. در واقع در این کلاس هر تیم باید یک هواپیمای بال-ثابت با قابلیت بال جمع شونده را توسعه دهد.

او بیان کرد: تیم­‌های شرکت کننده در این مسابقات در قالب گروه‌­های ۳ تا ۶ نفره از دانشگاه‌­ها، مراکز علمی و پژوهشی، شرکت‌­های دانش بنیان و فارغ التحصیلان رشته­‌های مهندسی مرتبط از جمله هوافضا، گرایش­‌های مختلف برق و کامپیوتر، هوش مصنوعی، مکانیک و مکاترونیک هستند. مسابقات کن‌ست ایران فرآیند توسعه‌ه­ای مشابه یک محصول فضایی واقعی دارد بدین صورت که از طراحی مفهومی و اولیه شروع شده و در ادامه باید فاز طراحی دقیق و ساخت را طی کند. طی این دو مرحله تیم‌­های شرکت کننده باید گزارش‌­های طراحی خود را آماده و ارائه کنند.

جهرمی گفت: پس از دو مرحله پالایش گزارش­‌ها توسط تیم برگزاری، تیم‌­های راه یافته به مرحله پایانی مشخص شده و محصولات خود را جهت تست پروازی در روز عملیات آماده می­‌کنند. در روز عملیات کن­ست تیم‌­ها پس از داوری زمینی، مطابق نوبت دهی انجام شده توسط پهپاد به ارتفاع ۳۰۰-۳۵۰ متری از سطح زمین حمل شده و رهاسازی می‌­شود. امتیاز نهایی تیم‌­های برنده مسابقه، ترکیبی از امتیاز روز عملیات و گزارش­های ارسال شده در فاز‌های طراحی اولیه و طراحی دقیق است.

او اضافه کرد: کارگاه‌های تخصصی جهت آمادگی تیم‌ها برگزار خواهد شد و به تیم­‌های اول تا سوم هر کلاس، جوایز نقدی، تندیس و لوح تقدیر مسابقات اهدا می­‌شود. همچنین به تیم نخست هر کلاس، امتیاز بنیاد ملی نخبگان تعلق می­‌گیرد. همچنین پژوهشگاه هوافضا تلاش می­‌کند از تیم‌­های دارای ایده­‌های فناورانه در این مسابقات از طریق استقرار در مرکز رشد و حمایت در تجاری سازی ایده حمایت کند. مهلت ثبت نام تا ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۲ در وب سایت https://www.ari.ac.ir/index.php/fa/cansat-fa انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۳۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
این عکس چه ربطی داره به ماهواره
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۹:۳۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
نه اینکه متن راجع به ماهواره است!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
باهاش ماهواره رو می برن تو ارتفاع
آخرین اخبار