مسابقات ملی ساخت ماهواره کوچک مقیاس در ایوانکی

نهمین دوره مسابقات ملی کَن سَت ایران با حضور تیم‌های برگزیده از دانشگاههای سراسر کشور در فرودگاه آموزشی ـ تفریحی بلند پرواز ایوانکی برگزار شد.

دبیر اجرایی این مسابقات گفت: در رقابت‌های امسال ۸۳ تیم در مرحله اول شرکت کرده بودند که پس از دو مرحله داوری ۱۰ تیم به مرحله نهایی در دو بخش تخصصی سنجشی ـ ارتباطی و علمی ـ اکتشافی راه یافتند.

محمود تلافی نوغانی افزود: شرکت کنندگان در این رقابت‌های ملی و بین المللی باید با بهره گیری از تخصص و تبحر و تجربه خود ماهواره‌های ابعاد کوچک به اندازه یک قوطی نوشابه فلزی (۱۵ سانتی متری) طراحی کنند که قادر باشد پس از رها سازی از ارتفاع بالای ۳۰۰ متر با استفاده از تجهیزات موجود داده‌های محیطی نظیر عکس برداری و سنجش‌های مختلف را انجام داده و اطلاعات را حین پرواز به ایستگاه زمینی مخابره کند و سپس با چترو کمترین آسیب فرود بیاید.

به گفته وی، شبیه سازی عملیات این ماهواره‌ها با استفاده از یک پهپاد در آسمان انجام می‌شود و داوران علاوه بر بررسی امکانات فنی و ملزومات فیزیکی بر روند میدانی نیز نظارت دارند.

مسابقات کن ست از سال ۱۳۹۰ در ایران اجرا می‌شود و بغیر از سال‌های کرونایی رقابت‌ها بصورت حضوری اجرا شده و استان سمنان تا کنون ۴ دوره میزبان بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.