عطش سدهای خالی خراسان جنوبی /۸.۵ درصد از حجم سدها آب دارد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: سد‌های استان بیش از ۷۵ میلیون متر مکعب حجم ذخیره آب دارد که ۶.۴ میلیون متر مکعب معادل ۸.۵ درصد از ظرفیت آن‌ها آبگیری شده و ۹۱.۵ درصد دیگر خالی است.

پور جعفر معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۲) تاکنون ۱.۱۶ میلیون متر مکعب آب وارد سد‌های استان شده و حجم فعلی مخازن به ۶.۴ میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به پاییز قبل ۳۳ درصد کاهش داشته است.

او افزود: حجم کل تراز نرمال ۷۵.۷۵ میلیون متر مکعب است و پاییز سال قبل ۹.۷ میلیون متر مکعب آب پشت سد‌های استان جمع‌آوری شد.

پور جعفر با اشاره به وجود هشت سد مخزنی در این استان ادامه داد: در بارندگی‌های اخیر سد حاجی‌آباد زیرکوه و سیاهو سربیشه مقداری آبگیری شد، اما تا تراز نرمال فاصله زیاد است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی سد رزه را بزرگترین سد مخزنی استان معرفی کرد که ظرفیت آن ۲۴.۱۶ میلیون متر مکعب است و گفت: سد شهید پارسا و سد کریت در حال حاضر آب ذخیره ندارد، اما سد اسدیه ۳.۷۲، حاجی‌آباد ۰.۲۴، فرخی ۱.۳۱ دره بید ۰.۲۲، نهرین ۰.۵۵ و سیاهو ۰.۴۰ میلیون متر مکعب آب دارند.

پورجعفر عنوان کرد: در حال حاضر سد‌های خراسان جنوبی با لایروبی و جمع‌آوری رسوب‌ها آماده بارش‌های پاییزی و مدیریت سیلاب‌هاست.

بارش‌های پاییز و زمستان امسال در خراسان جنوبی نرمال و فراتر از نرمال پیش بینی شده و بیش از ۹۰ درصد وابستگی این استان به منابع آب زیرزمینی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.