هدف واشنگتن از بازگشت تشکیلات خودگردان به غزه چیست؟

آمریکا تظاهر می‌کند که تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس باید نقشی محوری در پر کردن خلاء ناشی از نابودی حماس (در صورت وقوع) ایفا کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، بار‌ها بر لزوم بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به اداره نوار غزه پس از پایان تجاوز اسرائیل، در صورت موفقیت آن در نابودی حماس تأکید کرده است.

طبق گزارش عربی ۲۱، این پیشنهاد آمریکا که چند روزی است بلینکن در مجامع بین‌المللی تکرار می‌کند، پس از آن مطرح شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی اعلام کرد که «اسرائیل باید مسئولیت امنیتی غزه را برای مدت نامعلومی پس از جنگ به عهده بگیرد» که با دیدگاه ایالات متحده در تناقض است. 

محمود علوش پژوهشگر روابط بین‌الملل در خصوص هدف آمریکا از طرح این موضوع می‌گوید: صحبت آمریکایی‌ها درباره نقش احتمالی تشکیلات خودگردان در نوار غزه در حال حاضر با توجه به ادامه جنگ، تلاشی برای سوق دادن عملی تشکیلات خودگردان به مشارکت در پروژه نابودی جنبش حماس است؛ اما این موضوع خطرات بزرگی را برای تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال دارد.

علوش توضیح داد: محمود عباس خواهان بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به نوار غزه است، اما نمی‌خواهد اینگونه نشان داده شود که او به صورت غیر مستقیم جزئی از این جنگ و شریک رژیم صهیونیستی در تلاش برای از بین بردن حماس است.

در همین زمینه، روزنامه فرانسوی فیگارو با اشاره به اینکه عباس بی صبرانه منتظر بازگشت به نوار غزه است، تأکید کرد که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار اخیرش با وزیر خارجه آمریکا، بخشی از بازی خود را رو کرد و گفت: نوار غزه بخشی جدایی ناپذیر از کشور فلسطین است و ما مسئولیت کامل آن را در چارچوب راه حل سیاسی جامع برای کرانه باختری، قدس شرقی و نوار غزه بر عهده خواهیم داشت.

علوش تاکید کرد: یکی از جنبه‌های اساسی انگیزه آمریکا در ارتباط با چشم‌انداز مدیریت آینده غزه پس از جنگ که شامل ایجاد نقشی برای تشکیلات خودگردان فلسطین بوده، تلاش برای کاهش فشار بین‌المللی بر اسرائیل و همچنین تلاش برای ایجاد شکاف بین حکومت خودگردان و حماس است.

صلاح الدین العواوده، پژوهشگر امور اسرائیل نیز به نوبه خود با بیان اینکه صحبت‌های آمریکایی‌ها درباره دوران پس از حماس نوعی جنگ روانی علیه مقاومت است، تاکید کرد که سخن از هر گونه سناریو که نقشی برای مقاومت در غزه قائل نیست، غیر منطقی خواهد بود.

وی اظهار داشت: اکنون هدف از طرح ایفای نقش تشکیلات خودگردان در نوار غزه، خاموش کردن صدای تشکیلات و تضمین نقش امنیتی آن در کرانه باختری در برابر همبستگی با غزه و نیز ایجاد این باور است که پس از جنگ به یک دستاورد سیاسی دست خواهد یافت.

وی افزود: پیشنهاد آمریکایی‌ها به عنوان راهی برای فروش یک توهم به مشتریان تا زمانی که دیگر به آن نیاز نداشته باشند، مطرح شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۲۰ آبان ۱۴۰۲
صحبت آمریکا واسرائیل پیشاپیش در مورد اینکه محمود عباس یا تشکیلات خودگردان باید بعد حماس مسولیتی داشته باشند فارغ از هر مسئله روحی روانی در رسانه ها ،واذهان مردم ،وسیاسی ،مثل آب روغن هست که هیچ وقت داخل نمی شود ویا بهتر بگوییم به واقعیت نمی رسد.
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۶:۳۹ ۲۰ آبان ۱۴۰۲
درد امریکا ان است که ان یهودیان افراطی با ان لباس های بلند و محاسن دراز پسر عمو های عرب خود را جز ادمیزاد به حساب نمی اودن امریکا حتی به انان نمی تواند بگوید بالا چشمت ابروست نمونه ان رابین بود که با اعراب صلح کرد و فقط دو درصد به او داد که با آتش غصب همین یهودیان افراطی به درک واصل شد مشکل بزرگ امریکا
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۵:۴۱ ۲۰ آبان ۱۴۰۲
طبق اطلاعاتی که من دارم
آمریکامعمولاازاقداماتش هیچ هدفی رادنبال نمیکنه واقدامات آمریکاشیطانی وبیهوده است
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۵:۴۱ ۲۰ آبان ۱۴۰۲
طبق اطلاعاتی که من دارم
آمریکامعمولاازاقداماتش هیچ هدفی رادنبال نمیکنه واقدامات آمریکاشیطانی وبیهوده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۵ ۲۰ آبان ۱۴۰۲
احسنت به محمود عباس خدا پشت و پناهت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۲۰ آبان ۱۴۰۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۱۹ آبان ۱۴۰۲
‌رژیم صهیونیسیتی سگ هاری است که پروژه‌های آمریکا را اجرایی می‌کند. آمریکا نمی‌تواند اسرائیل را نجات دهد.
آخرین اخبار