اختلاف زبان ها؛ معجزه ای الهی

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: وجود گویش‌ها و زبان های مختلف از معجزات الهی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی صبح یکشنبه در هفتمین کنگره بین‌المللی شعر و ادب فارسی که با هدف نکوداشت مقام استاد شهریار  در دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: بیان و نعمت سخن گفتن از نعمت‌های بزرگ خداوند تعالی است که خداوند به انسان ارزانی کرده و اگر انسان توجه و عنایت کند نظیری برای آن نمی‌تواند پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی افزود: قدرتی که خدا به انسان ارزانی کرده بسیار بزرگ است و اگر خدا این قدرت را به ما نداده بود چگونه زندگی می‌کردیم و خداوند در قرآن هم به مسئله بیان و سخن گفتن اشاره می‌کند که یکی از معجزات خداوند است و اینکه انسان بتواند در قالبی زیبا این کلمات را مکتوب و منظوم کند و به صورت شعر بیان کند، معجزه دیگری است.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: معجزه دیگر خداوند متعال گویش‌ها و لغات مختلفی که در عالم هستی بوده که بیش از ۷۰ هزار نوع گویش و سخن ثبت شده و خداوند تبارک و تعالی وقتی آیاتش را در قرآن می‌شمارد و اختلاف آسمان و زمین نشانه‌هایی است برای عالمان که خداوند را می‌شناسند و اینکه انسان بتواند سخن بگوید و آن‌ها را بنویسد از معجزات خداونداست.

وی افزود: حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می‌فرماید؛ اگر مردم در قدرت و بزرگی خداوند تبارک و تعالی و در بزرگی نعمتی که به آنان داده تفکر و توجه می‌کردند آن موقع به راه راست هدایت می‌شدند و از عذاب الهی و آخرت می‌ترسیدند، اما قلب‌ها بیمار و چشم‌ها مریض است و بخاطر همین بعضی‌ها خداوند تبارک و تعالی را انکار می‌کنند و می‌گویند جهان هستی براساس تصادف خلق شده است.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: بیان، سخن گفتن و شعر از نشانه‌های خداوند است و اینکه شما اینجا جمع شده‌اید تا در بزرگداشت استاد شهریار که با قدرت و توان شعرش هم دین و هم مذهب و ملتش را در قالب شعر به دنیا معرفی کرده خود معجزه‌ای دیگر است.

وی گفت: مقام معظم رهبری در خصوص شهریار فرموده‌اند؛ «ایشان دوران مهمی از زندگیش به‌خصوص ۳۰ سال آخر زندگیش دوران عرفانی بسیار زیبایی را گذراندند و به انس با قرآن و معنویات و خودسازی پرداختند و شهریار یکی از بزرگترین شعرای معاصر ما است»، و ایشان هم در شعر فارسی و هم ترکی زبانزد هستند، البته شعر فارسی شهریار بیشتر از ترکی است اولین شعر وی به زبان فارسی است البته منظومه حیدر بابا استثنا است.

امام جمعه ارومیه افزود: شهریار شاعر متواضعی بود و دنبال نام و نشان نبود و برای خدا کار می‌کرد و امروز شهریار در کشور ما یک چهره نورانی بوده و قطعاً ماندنی است و در دوران بعد از خودش نیز معروف‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد زبان فارسی هم اسلام مدیون زبان فارسی بوده و زبان فارسی هم مدیون اسلام است یعنی خدماتی که اسلام به زبان فارسی انجام داده بسیار بدیهی و روشن است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: شاهکار‌های زبان فارسی همچون مثنوی معنوی، گلستان سعدی، دیوان حافظ و صد‌ها شاهکار فارسی مملو از آیات، روایات و مفاهیم قرآنی و اسلامی است که تاثیر زیادی در گسترش دین اسلام گذاشت و اسلام در سایر نقاط کشور بوسیله زبان فارسی معرفی شد و اهالی کشور‌های خاورمیانه هندوستان، پاکستان وقتی می‌خواهند و حافظ و مثنوی بخوانند وضو گرفته و رو به قبله می‌نشینند و این مناطق بوسیله زبان فارسی معرفی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.