پیشرفت چشمگیر دوبانده سازی راه‌های طبس

اجرای همزمان باند دوم در ۵ محور شهرستان طبس که چند استان کشور را به هم متصل می‌کند، گام رو به جلو برای ارتقای زیرساختی و ضریب ایمنی سفر بوده که در ۲ سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است.

استانی با عمری کمتر از ۲۰ سال دچار عقب ماندگی‌های تاریخی به ویژه در بخش زیرساخت‌هاست لذا احداث باند‌های دوم و بزرگراه از مهمترین زیرساخت‌هایی است که همواره مورد توجه بوده و خراسان جنوبی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.

با این وجود از آنجایی که یکی از رویکرد‌های اصلی دولت سیزدهم توجه به زیرساخت‌ها و مناطق کم‌برخوردار است طی ۲ سال اخیر شاهد تحول در بخش راهسازی بوده‌ایم به طوری که بهسازی و توسعه راه‌های خراسان جنوبی بخش قابل توجهی از مصوبات سفر استانی رئیس جمهور را به خود اختصاص داده است.

استاندار خراسان جنوبی هم معتقد است که چون در حوزه راه‌ها دچار عقب ماندگی هستیم پرداختن به این بخش اهمیت زیادی دارد، زیرا خراسان جنوبی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به‌ویژه راه‌های دوبانده محسوب می‌شود و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده‌های استان هنوز دوطرفه است.

وجود ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر راه، خراسان جنوبی را در رتبه ششم طول راه‌های کشور قرار داده از طرفی پهناوری و فاصله طولانی بین شهر‌ها عملیات دوبانده‌سازی را پرهزینه و گاهی زمان‌بر کرده، اما توجه ویژه دولت و پیگیری مسئولان استانی از مرکز منجر به تخصیص اعتبارات خوبی به این حوزه شده است.

طبس یکی از شهرستان‌های پهناور استان و کشور است که راه‌های طولانی و البته پرتردد دارد و به استان‌هایی همچون یزد، خراسان رضوی، کرمان، اصفهان و سمنان متصل است از همین رو دوبانده شدن این محور‌ها از مطالبات مردمی نیز بوده است.

پرداخت مطالبات پیمانکاران و فعال شدن طرح ها

عملیات اجرایی طرح‌های دوبانده سازی معمولا در دوره‌های مختلف شروع می‌شود، اما نکته مهم در این زمینه انتخاب پیمانکار و در ادامه تأمین منابع مالی لازم است تا طرح‌ها زمان‌بر یا متوقف نشود.

رحیمی فرماندار طبس در این باره گفت: قبل از دولت سیزدهم مطالبات پیمانکاران بر زمین مانده بود، اما از اوایل سال ۱۴۰۱ تمامی مطالبات پیمانکاران پرداخت شد و دوباره شروع به کار کردند.

او میزان مطالبات پیمانکاران که در دولت سیزدهم پرداخت شد را یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: اکنون تمامی طرح‌ها در محور‌های طبس - یزد، طبس - اصفهان، دیهوک - فردوس و دیهوک - راور فعال است.


بیشتر بخوانید


رحیمی طول محور‌های شهرستان طبس را ۵۰۰ کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون ۲۰۰ کیلومتر باند دوم در این شهرستان اجرا شده و هنوز به احداث باند دوم نیاز است؛ بیشترین محوری که باند دوم آن زیر بار ترافیک رفته مربوط به محور راور - بیرجند است چرا که جزو کریدور شمال - جنوب به حساب می‌آید.

اتصال راه‌های دوبانده بین مراکز استان‌ها

فرماندار طبس با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های دولت این است که باند‌های دوم به ویژه راه‌های شریانی بین ۲ مرکز استان را به هم متصل کند تصریح کرد: طرح دوبانده سازی سه راهی راهداران به بیرجند نیز مراحل نهایی را طی می‌کند.

او با اشاره به اینکه قرارداد اجرای طرح باند دوم طبس - یزد مربوط به سال ۱۳۹۸ است گفت: یکی از مشکلات اساسی این طرح قرار گرفتن حدود ۱۲ تا ۱۳ کیلمتر آن در باتلاق است که سازندگان را با مشکل جدی رو به رو کرده لذا باید در آب بتن بریزند تا بتوان کار را پیش برد.

رحیمی عنوان کرد: در همین قسمت که ایستاده‌ایم حدود نیم متر زیر جاده سنگ‌های درشت ریخته و تثبیت با آهک انجام شده است.

فرماندار طبس با اشاره به اجرای باکسی پل‌ها گفت: این کار به این دلیل بوده که چون منطقه باتلاق هست پل‌ها فرو نرود لذا یکپارچه کار شده است.

او مبلغ اولیه طرح را ۵۸۰ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: مدت طرح به خاطر افزایش نرخ خدمات و مصالح به طول انجامیده، اما ۱۳ کیلومتر از این مسیر آسفالت شده که اگر تامین اعتبار آن انجام و مطالبات پیمانکار پرداخت شود تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

دوبانده سازی راه‌های طبس به یزد، کرمان و اصفهان

رحیمی گفت: محور طبس - یزد به طول ۱۴۵ کیلومتر از محور‌های کلیدی شهرستان است که ۱۱ کیلومتر باند دوم آن افتتاح شده، ۲۵ کیلومتر در دست اجرا بوده و ۱۷ کیلومتر دیگر از طرح برای مرحله دوم به مناقصه رفته است.

او با بیان اینکه در محور طبس - دیهوک و طبس - اصفهان هر کدام ۱۷ کیلومتر باند دوم بتازگی به مناقصه رفته، افزود: با کمک مسئولان و نماینده مجلس ماده ۲۳ برای محور طبس - دیهوک اخذ شده است.

رحیمی اجرای باند دوم در ورودی‌های شهر طبس را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و تصریح کرد: ۵۰ کیلومتر هدفگذاری شده که در محور اصفهان و یزد محقق و در محور دیهوک هم به زودی آغاز خواهد شد.

فرماندار طبس یکی از علل بروز تصادفات در این منطقه را طولانی بودن راه‌های کویری عنوان کرد و ادامه داد: مسافران از پنج استان هنگام عزیمت به خراسان رضوی در زمان اوج خستگی به راه‌های طبس می‌رسند به طوری که حداقل ۳۰۰ کیلومتر در محور‌های این شهرستان رانندگی می‌کنند.

او با اشاره به اینکه بیشترین عامل تصادفات و تلفات جاده‌ای در محور‌های طبس خستگی و خواب‌آلودگی است گفت: از همین رو حتی در باند‌های دوم هم واژگونی خودرو داشتیم که منجر به فوت شده و احداث مجتمع‌های بین راهی از دیگر ضرورت‌هاست.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.