کی‌یف قرارداد ترانزیت گاز با مسکو را تمدید نخواهد کرد

شرکت غول انرژی دولتی روسیه گفت که اوکراین برنامه‌ای برای تمدید قرارداد ترانزیت گاز با روسیه ندارد.

«الکسی چرنیشوف» رئیس غول انرژی دولتی نفت و گاز روسیه، در مصاحبه با خبرگزاری رادیو اروپای آزادی با بیان اینکه اوکراین برنامه‌ای برای تمدید قرارداد ترانزیت گاز با روسیه ندارد، گفت: قرارداد نفت و گاز و گازپروم (دو شرکت بزرگ انرژی روسیه) سال آینده میلادی به پایان می‌رسد.

چرنیشوف در بخشی از این مصاحبه گفت: «این قرارداد تا پایان سال ۲۰۲۴ منقضی می‌شود و ما قصدی برای تمدید آن نداریم. ما آغازگر ادامه این ترانزیت نخواهیم بود. قرارداد به پایان می‌رسد و ترانزیت هم متوقف می‌شود. اوکراین دلایلی برای فسخ قرارداد با روسیه پیش از موعد مقرر دارد و یکی از آن‌ها این است که گازپروم بیش از ۷۰ درصد بدهی خود را برای ترانزیت پرداخت نکرده است. البته کی‌یف این قرارداد را به سرعت لغو نمی‌کند، زیرا نمی‌خواهد مصرف‌کنندگان اروپایی پیش از زمستان آینده بدون گاز بمانند.»

قرارداد ترانزیت گازپروم و نفت و گاز آخرین بار در دسامبر ۲۰۱۹ تمدید شد و طرفین توافق کردند که قرارداد را برای دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ اگر امکان داشت تمدید کنند.

خطوط لوله نورداستریم روسیه در یک اقدام خرابکارانه در سال گذشته آسیب دید و مسیر ترانزیت از اوکراین تنها راه برای رسیدن گاز روسیه به اروپای غربی و مرکزی است. تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین و چالش‌های فنی در یک سال و نیم گذشته جریان گاز خط لوله روسیه به اتحادیه اروپا را به شدت کاهش داده است، اما چندین کشور اتحادیه اروپا همچنان به شدت به منابع روسیه وابسته هستند و در این میان مجارستان بار‌ها اعلام کرده است که قصد دارد به خرید گاز روسیه ادامه دهد.

در هفته جاری، «پیتر سیجارتو» وزیر امور خارجه مجارستان گفت: بوداپست آماده است تا راه‌های جایگزین برای واردات گاز روسیه- به عنوان مثال، چشم‌انداز افزایش عرضه از ترک استریم- را بررسی کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
واردات گاز روسیه باید متوقف شود
آخرین اخبار