گزارش گاردین از «مذاکرات دشوار» اتحادیه اروپا بر سر لحن درخواست توقف بمباران غزه

سران اتحادیه اروپا بعد از مذاکرات دشوار و روز‌ها بحث و جدل، سرانجام درباره لحن و زبان مورد استفاده برای درخواست توقف بمباران‌های غزه توافق کردند.

گاردین گفت: انتظار می‌رود کشور‌های این منطقه به اتفاق از درخواست «وقفه انسان دوستانه» در بمباران غزه برای رساندن غذا، آب و کمک‌های پزشکی به فلسطینی‌ها در موارد متعدد حمایت کنند.

اما این اتحاد زمانی به دست آمد که به گفته یکی از دیپلمات ها، «مذاکرات بسیار سختی» بین کشور‌ها در استفاده از واژگانی وجود داشت که هم‌زمان به رژیم صهیونیستی هم «حق دفاع از خود را» بدهد.

پیش نویس اولیه بیانیه رسمی که قرار است در نشست امروز سران اروپا در بروکسل امضا شود، خواستار «وقفه انسان دوستانه» برای «دسترسی سریع، امن و بدون تاخیر کمک‌ها به افراد نیازمند» است.

به نوشته گاردین، واژه خاص «وقفه» از دیدگاه برخی از کشور‌ها بسیار نزدیک به «آتش بس» بوده است و برخی از کشور‌ها مانند آلمان، اتریش و جمهوری چک نگران بودند که استفاده از آن ممکن است پیام این کشور‌ها را درباره حق رژیم اسرائیل در دفاع از خود تضعیف کند.

این روزنامه نوشت: به نظر می‌رسد کشور‌ها بر روی استفاده از کلمه «وقفه» توافق کرده اند که به معنای بازگشایی کوریدور‌های انسانی در موارد متعدد برای انتقال مایحتاج اساسی و خروج احتمالی پناهجویان است.

اما حتی در این توافق هم دیدگاه‌های ضد و نقیضی وجود داشت. یک دیپلمات اروپایی درباره مخالفان استفاده از این واژه گفت: آن‌ها «اهمیتی نمی‌دهند» در بیانیه رسمی از «وقفه» استفاده شود یا «آتش بس»، اما نگران آن هستند که این درخواست به حماس فرصتی دوباره دهد. این گروه از کشور‌های اروپایی مدعی اند اگر این وقفه طولانی شود حماس فرصتی برای بازسازی و احیای خود بدست می‌آورد و دوباره حمله می‌کند.

گاردین در ادامه آورده است: دشواری توافق بر سر زبان و لحن مورد استفاده بازتاب یکی از اپیزود‌های مخرب در اتحادیه اروپا طی سال‌ها بوده است.

این روزنامه افزود: بعد از اتحاد و رهبری به نمایش گذاشته شده در بحبوحه همه گیری کووید و جنگ اوکراین، شکاف‌ها درباره مساله خاورمیانه بین سران اتحادیه اروپا ۴۸ ساعت بعد از حمله حماس به اسرائیل بروز کرد. این تنش شامل اختلاف اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا با شارل میشل رئیس شورای اروپا بر سر نیاز به تضمین دفاع رژیم صهیونیستی از خود در راستای قوانین بین المللی بود.

برخی معتقدند اتحادیه اروپا می‌تواند به سرعت به تلاش‌ها برای تسهیل از سرگیری مذاکرات بر سر راه حل دو کشور کمک کند. برخی دیگر فکر می‌کنند که آسیب از قبل وارد شده است. آن‌ها می‌گویند ما در اجلاس صلح قاهره به شدت مورد انتقاد قرار گرفتیم. انگار که تمام اقداماتی که در دو سال گذشته برای کشور‌های عربی انجام داده‌ایم، شکست خورده است.

یک دیپلمات دیگر تایید کرد که اوضاع «بسیار دشوارتر» از اوکراین است، اما «دیدگاه‌های مشترکی درباره اهمیت دسترسی انسانی» در بین کشور‌ها -حتی آن‌هایی که مخالف استفاده از کلمه «وقفه» هستند- وجود دارد.

گاردین افزود: سران اروپا در تلاش برای بازگرداندن اوکراین به دستور کار مذاکرات، بیشترین وقت مذاکرات امروز را به جنگ اوکراین همزمان با ورود به دومین زمستان این جنگ اختصاص خواهند داد و انتظار می‌رود ولودیمیر زلنسکی با ارتباط ویدئویی دراین مذاکرات شرکت کند.

یکی دیگر از بحث‌های حاشیه‌ای این نشست، تلاش‌های جدید برای مذاکرات بین کوزو و صربستان است. انتظار می‌رود رهبران بالکان قبل از نشست سران اتحادیه اروپا دیدار کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار