ترکیه: یا به صلح پایدار می‌رسیم یا جنگ جهانی شروع خواهد شد

وزیر امور خارجه ترکیه از جامعه جهانی خواست تا وارد عمل شود و هشدار داد در صورت ادامه درگیری در نوار غزه، روز‌های بدتری در انتظار جهان است. 

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری خود در دوحه گفت: «ما در نقطه عطفی در تاریخ هستیم. یا به صلحی پایدار می‌رسیم یا جنگ جهانی آغاز خواهد شد. ما از همه طرف‌ها، ذینفعان منطقه‌ای و بین‌المللی می‌خواهیم که به صدای عقل گوش دهند و کسانی که اسرائیل را به ادامه جنایات خود تشویق می‌کنند نیز مسئول هستند».

به گزارش الجزیره، فیدان خواستار واکنش بین‌المللی به جنایات رژیم اشغالگر شد و گفت: «جهان باید برای پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه غزه اقدام کند. اسرائیل غیرنظامیان را حتی در بیمارستان‌ها و اماکن مذهبی هدف قرار می‌دهد. هر انسان با وجدانی باید برای پایان دادن به این وحشیگری اقدام کند. ما باید با هم و متحد عمل کنیم».

وی افزود: «آنچه نیرو‌های اشغالگر اسرائیل اعمال در حال انجام آن هستند، مجازات دسته جمعی علیه تمام ساکنان غزه است. مردم غزه را نمی‌توان از سرزمین خود بیرون کرد.»

وزیر امور خارجه قطر نیز در سخنرانی خود به همه طرف‌ها هشدار داد از «کشیدن کل منطقه به آشوب» که می‌تواند منجر به یک «بحران غیرقابل تحمل» شود، دست بردارند.

فیدان روز سه‌شنبه برای گفتگو‌های دوجانبه وارد قطر شد. هر دو کشور روابط مطلوبی دارند و از فلسطین در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند. ترکیه تا کنون تلاش کرده است کانال‌های دیپلماتیک را برای ایجاد آتش بس تسهیل کند.

امیر قطر روز سه شنبه از حامیان رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و گفت که آن‌ها به این رژیم «مجوز رایگان برای کشتن مردم» داده‌اند. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی همچنین با طرح این سوال که درگیری در منطقه چه عواقبی خواهد داشت، خواستار موضع بین المللی در برابر تشدید تنش در غزه شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار