تغییرات اقلیمی یک چالش مهم جهانی برای همه کشورهاست

مشاور جهانی یونسکو گفت:تغییرات اقلیمی یک چالش مهم جهانی برای همه کشورهاست و راه پاسخ به این چالش جهانی، همکاری همه کشور‌ها در سطح بین المللی است.

 رئیس موسسه باغ پارسی میراث زنده و مشاور جهانی یونسکو در نشست تخصصی بین المللی میراث فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی در اتاق بازرگانی اصفهان گفت: موضوع تغییرات اقلیمی یک چالش مهم جهانی برای همه کشورهاست و راه پاسخ به این چالش جهانی، همکاری همه کشور‌ها در سطح بین المللی است.


ژانت بلیک با بیان اینکه میراث ناملموس کلید اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برای تمامی جوامع است افزود:باید با همفکری و همکاری بدنبال راهکار‌های برای جلوگیری از چالش بزرگ تغییر اقلیم باشیم که با پایداری زیست محیطی هم مرتبط است.

او با تاکید بر بکارگیری دانش سنتی به عنوان دانشی قوی در منطقه آسیای غربی و مرکزی گفت: سعی می‌شود از کشور‌های زیرمنطقه اطلاعات مناسبی به دنیا ارائه دهیم.

ژانت بلیک با اظهار خرسندی از جایگاه بخشی به سازمان‌های غیردولتی در این نشست گفت: پاسخ به چالش‌های معاصر با همکاری بین دستگاه‌های دولتی و غیردولتی ممکن است.

 این نشست با همکاری مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی (مرکز میراث ناملموس تهران)؛ مرکز بین‌المللی شبکه‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد میراث فرهنگی ناملموس در منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه (ICHCAP)، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دست و با حضور فعالان غیر دولتی حوزه میراث فرهنگی ناملموس و متخصصانی که در بحت مقابله با بحران‌های طبیعی، اقلیمی و اجتماعی تجربه‌های مطالعاتی و عملیاتی دارند به مدت سه روز و تا ۲۷ مهردر اصفهان ادامه دارد.

در این رویداد متخصصانی از ۱۵ کشور از جمله افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه، ارمنستان، اندونزی و ژاپن میهمان اصفهان هستند و در موضوع مشخص شده به تبادل تجربه و دانش می‌پردازند.

میراث فرهنگی ناملموس توسط یونسکو به عنوان همتای میراث جهانی یونسکو ترویج می‌شود و تمرکز عمده آن بر جنبه‌های ناملموس فرهنگ است.

یونسکو در سال ۲۰۰۱ با انجام تحقیقی در میان کشور‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد کوشید تا توافق آنان را برای ارائه تعریفی از میراث ناملموس و بستن پیمان‌نامه‌ای در این زمینه بدست آورد که نتیجه آن کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بود که در سال ۲۰۰۳ به تصویب رسید.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار