یزد؛

استان یزد، یکی از مراکز اصلی میراث ناملموس

سومین نشست شورای حکام مرکز میراث ناملموس کشور، در اردیبهشت ماه سال جاری در شهر تاریخی یزد برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: نظر به لزوم تأسیس مرکز مطالعاتی منطقه ای حفظ میراث فرهنگی ناملموس در آسیای میانه و غربی، موافقت ‌نامه ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو‏)‎ امضا شد و به تصویب مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران رسید.

محمد مهدی شرافت افزود: در این راستا مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو (مرکز میراث ناملموس تهران‏)‎ با شرکت نمایندگان و سفرای شصت و هشت کشور خارجی، نماینده‌ دبیرکل یونسکو و مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی افتتاح شد.

وی گفت: بنا بر پیشنهاد استان و همچنین تأیید دکتر طالبیان ، رییس شورای حکام، مقرر گردید سومین نشست سالیانه حکام این مرکز در اردیبهشت سال ‎9‎5 در شهر تاریخی یزد برگزار گردد.

وی کشورهای ارمنستان، افغانستان، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، عراق، فلسطین، قرقیزستان، قزاقستان و لبنان را یازده کشور اصلی عضو این مرکز دانست و عنوان کرد: رییس بخش فرهنگ یونسکو، پانزده میهمان خارجی و همچنین تعدادی متخصص از کشورهای هندوستان، اندونزی، امریکا و استرالیا از جمله میهمانانی هستند که برای شرکت در این نشست مهم که برای اعتبار دولت جمهوری اسلامی بسیار حایز اهمیت است در نظر گرفته شده اند.

به گفته شرافت : در این نشست برنامه های در نظر گرفته شده در راستای میراث ناملموس کشور برای یک سال مرکز ارائه می گردد و پس از بحث و بررسی توسط صاحب نظران، برنامه های کاربردی تصویب و ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد خاطرنشان کرد: امید است که با برگزاری این نشست مهم و حضور نماینده دولتهای ده کشور و همچنین نماینده یونسکو در استان، گامی بزرگ و مثبت در راستای پیشبرد اهداف و برنامه های جشنواره پنج ساله خوش آمد با همفکری و همراهی مسئولین استانی و کشوری و همچنین تأیید پرونده ثبت جهانی شهر یزد برداشته شود و این شهر تاریخی بیش از پیش به دنیا معرفی گردد.

وی ضمن اشاره به ثبت چهل و هفت اثر ثبتی ناملموس در استان یزد، اظهار داشت: باتوجه وابستگی متقابل و ریشه دار میان میراث فرهنگی ناملموس و میراث فرهنگی و طبیعی ملموس و همچنین بافت تاریخی ثبتی و زنده و آثار تاریخی خاص و منحصر به فرد، می توان استان یزد را به عنوان یکی از مراکز اصلی میراث ناملموس کشور مطرح کرد.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار