شرکت کارشناسان ۱۰ کشورِ آسیایی در نشست میراث فرهنگی ناملموس در اصفهان

کارشناسان ۱۰ کشورِ آسیایی در نشست میراث فرهنگی ناملموس در اصفهان شرکت کردند.

قائم مقام وزیر و معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: کارشناسان ۱۰ کشور آسیایی شامل ارمنستان، اندونزی، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ژاپن، قزاقستان، قرقیزستان و کره جنوبی در «نشست بین‌المللی میراث فرهنگی و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی» در اصفهان حضور دارند.


علی دارابی افزود: این نشست به منظور پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و با تأکید بر نقش فعالان غیردولتی، به مناسبت بیستمین سالگرد تصویب کنوانسیون ۲۰۰۳ میلادی، عصر امروز به مدت سه روز به میزبانی ایران در اصفهان برگزار می‌شود.


او گفت: در این نشست، متخصصان و اندیشمندان به بررسی نقش میراث فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی و تأثیر آن در حوزه غرب و مرکز قاره کهن آسیا خواهند پرداخت.


دارابی هدف از برگزاری این نشست را فراهم آوردن فرصت برای اشتراک‌گذاری تجارب صاحب نظران کشور‌های منطقه از طریق ارائه مطالعات موردی، رصد مشترک آثار تغییرات اقلیمی بر میراث فرهنگی ناملموس، پیشنهاد اجرای طرح‌های آزمایشی در کشور‌های مُنتخب به منظور ارتقا آگاهی‌ها در باره چگونگی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس است.


به مناسبت سالگرد تصویب کنوانسیون ۲۰۰۳ ناظر به پاسداشت میراث فرهنگی ناملموس، «نشست زیرمنطقه‌ای تخصصی میراث فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی در آسیای غربی و مرکزی با تاکید بر نقش فعالان غیردولتی» از سوی مرکز مطالعات میراث ناملموس در آسیای مرکزی و غربی و با همکاری مرکز بین المللی اطلاع‌رسانی و میراث فرهنگی ناملموس در منطقه آسیا - اقیانوسیه و همچنین سازمان مردم نهاد "باغ پارسی، میراث زنده" (سازمان مشاور یونسکو)، عصر امروز در اصفهان آغاز می‌شود.


در این نشست از متخصصان برجسته آسیای مرکزی و غربی و حوزه آسیا - اقیانوسیه دعوت شده است تا تجارب زیسته خود را با توجه به تشابه اقلیم کشور‌های منطقه ارائه دهند.


میراث فرهنگی ناملموس توسط یونسکو بعنوان همتای میراث جهانی یونسکو ترویج می‌شود و تمرکز عمده آن بر جنبه‌های ناملموس فرهنگ است.


یونسکو در سال ۲۰۰۱ با انجام تحقیقی در میان کشور‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد کوشید تا توافق آنان را برای ارائه تعریفی از میراث ناملموس و بستن پیمان‌نامه‌ای در این زمینه بدست آورد که نتیجه آن کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بود که در سال ۲۰۰۳ به تصویب رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار