سفارت امارات در لبنان بازگشایی می‌شود

دولت امارات اعلام کرد که سفارت خود در بیروت را پس از دو سال تعطیلی بازگشایی خواهد کرد.

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان پیش از این وارد ابوظبی شد و با «محمد بن زاید» رئیس امارات دیدار کرد.

به گزارش وبگاه خبری الخلیج آنلاین، در این نشست طرفین بر سر اجرای تدابیر لازم برای بازگشایی سفارت امارات در لبنان و تشکیل کمیته مشترکی جهت تسهیل صدور گذرنامه برای شهروندان لبنانی توافق کردند.

در این دیدار همچنین دو طرف در خصوص راههای گسترش روابط در همه حوزه‌ها به خصوص توسعه و اقتصاد بحث و گفت‌و‌گو کردند و بن زاید نیز گفت که امارات موضع ثابتی در قبال تمامیت ارضی، یکپارچگی و حاکمیت لبنان دارد.

امارات در اکتبر ۲۰۲۱ و پس از سخنان جنجالی «جرج قرداحی» وزیر وقت اطلاع‌رسانی لبنان در خصوص تجاوزگری ائتلاف سعودی در یمن، سفیر و دیپلمات‌های خود را از بیروت فراخواند و مانع سفر شهروندان خود به لبنان شد.

جرج قرداحی در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که «حوثی‌ها از خودشان در برابر تجاوز خارجی که عربستان سعودی و امارات در قالب ائتلاف عربی انجام داده‌اند، دفاع می‌کنند». او همچنین جنگ ریاض و ابوظبی در یمن را «بیهوده» توصیف کرده بود.

این سخنان در آن برهه با خشم مقامات سعودی و امارات همراه شد و دولت‌های عربستان سعودی، امارات، کویت و بحرین در اقدامی هماهنگ سفرای خود را از بیروت فراخواندند و بحران دیپلماتیک دیگری برای لبنان به وجود آمد.

بحران مذکور با استعفای «جرج قرداحی» تا حدودی فروکش کرد و در آوریل ۲۰۲۲ نیز سفیر عربستان سعودی به بیروت بازگشت. امارات نیز در ماه جولای گذشته ممنوعیت سفر به لبنان را لغو کرد. در ۳۱ اردیبهشت نیز وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد که نمایندگی دیپلماتیک این کشور در سطح سفرا در لبنان فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار