۱۷۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن پرداخت شد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بانک‌ها تا به امروز ۱۷۱ همت تسهیلات ساخت برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن پرداخت کرده‌اند.

امشب در گفت وگوی ویژه خبری آخرین تعهدات دولت در پروژه های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن با حضور علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، ارسلان مالکی  رئیس سازمان ملی زمین و مسکن، دایی  مدیرکل راه وشهرسازی  خراسان رضوی و خواجه رضایی مدیرکل راه وشهرسازی یزد  بحث و بررسی شد.

امروز چه تعداد واحد مسکن مهر به متقاضیان در پردیس تحویل داده شد؟

جعفری: امروز شاهد تحویل بسته ۱۰ هزار واحدی مسکن مهر بودیم.  تعهدات  ما در پردیس ۳۰ هزار واحد بود که ۱۰ هزار واحد آن امروز تحویل داده شد، ۱۲ هزار واحد دیگر تا پایان سال تکمیل می شود و ۸ هزار واحد دیگر که از سال ۹۹ ساخت آنها شروع شده در صورتی که منابع تامین شود تا ابتدای  تابستان سال آینده  به بهره برداری خواهد رسید.

جشن پایان مسکن مهر پرند را تا چند روز آینده برگزار می‌کنیم که همراه با افتتاح متروی پرند خواهد بود بنابراین در برنامه های ما آن است که ۱۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده را تحویل دهیم.

تعدادی از واحدهای مسکن مهر که باقی‌مانده مربوط به تعاونی ها است که به دلیل شرایط حقوقی و مشکلاتی که ایجاد کرده است با وزارت تعاون جلساتی برگزار  و راهکارهایی مطرح شده است که امیدواریم به زودی این مشکلات برطرف شود.

وضعیت مسکن مهر در یزد چگونه است؟

خواجه رضایی : استان یزد در  نهضت ملی مسکن پیشتاز است و واحدهای مسکن مهر تکمیل شده و پرونده مسکن مهر به صورت کامل بسته شده است.

چه تعداد مسکن مهر داشتید؟

خواجه رضایی : ۲۲ هزار واحد مسکن مهر داشتیم که سال ۹۶ تحویل داده شد و تا یکی دو ماه آینده تقسیط واحدها هم به اتمام می رسد.

برای نهضت ملی مسکن چه میزان زمین تامین شده است و آیا کفاف ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن را می دهد؟

مالکی:  در دولت های گذشته  برنامه خاصی برای مسکن وجود نداشت. تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن از ابتدای دولت سیزدهم شروع شد و زمین آنچنانی برای این پروژه نداشتیم و هرچه گرفتیم از اراضی  در اختیار وزارت راه و شهرسازی بوده است.

۸۱ هزار هکتار را بررسی کردیم و از این تعداد ۲۳ هزار هکتار در کارگروه ها و کمیسیون ها به دلایل فنی  مخالفت شده است. نزدیک به ۲۴ هزار هکتار در مراحل رسیدگی است و تا به امروز ۳۴هزار و  ۶۹۵ هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن قطعی و نهایی شده است. ۱۶هزار هکتار شهرک را مصوب کرده ایم و  در برنامه است که ۵۰ شهرک در سراسر کشور داشته باشیم.

تا به امروز  زمین برای  یک میلیون و ۵۵۵هزار واحد نهضت ملی مسکن  را تامین کرده ایم و مابقی را هم تامین می‌کنیم. در یک سال  گذشته  ۲۰ هزار هکتار الحاق اراضی داشته ایم  که یک  عدد بسیار بزرگ است و انقلابی در تامین زمین داشته ایم. در برخی از مناطق به دلایل خاص تامین زمین بسیار دشوار است که یکی از آنها ایلام است.

 آخرین وضعیت مسکن مهر در خراسان رضوی را توضیح دهید.

دایی:  ۷۰ هزار واحد تعهد ما در مسکن مهر بوده است و ۱۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده که با پیشرفت متفاوت است. عمده مشکل مسکن مهر در شهرهای جدید مشکلات حقوقی و قضایی است  اما نکته مهم تامین منابع مالی پروژه های مسکن مهر از منابع دولتی است.  با اهتمام دولت منابع از طریق صندوق ملی تامین شد و ۲هزار واحد مسکن مهر به زودی تحویل داده می شود. بخش زیادی را هم تا پایان سال تحویل می دهیم و تا تابستان سال آینده در استان خراسان رضوی پرونده  مسکن مهر بسته می شود .

۴هزار هکتار برای زمین نهضت ملی مسکن  تامین کرده ایم‌.

چه چالش هایی برای تامین منابع مالی پروژه ها وجود دارد؟

جعفری: در دولت سیزدهم در بدو تشکیل دولت، هدف اصلی تکمیل واحدها بوده است در مسکن مهر آورده نداشتیم و باید از منابع مالی خود دولت استفاده می کردیم در کنار آن باید خدمات زیربنایی و روبنایی را تکمیل می کردیم.

مشکلات حقوقی از جمله پیمانکاران بود که بسیاری از آنها تخلفاتی از جمله تاخیر در تحویل واحدها داشتند که جلساتی برای بررسی قراردادهای آنها گذاشته شد.

مشکل دیگر افزایش قیمت مصالح ساختمانی بود که در شرایط کنونی با این قیمت ها امکان تکمیل آن وجود نداشت اما با دستور وزیر راه وشهرسازی تمامی منابع مورد نیاز تامین شد.

چه نظارتی بر عملکرد پیمانکاران صورت می گیرد؟

جعفری:  نظارت بر کیفیت اجرای پروژه‌ها ایمنی و قرارداد و برای حفظ حقوق شهروندان در دستور کار است.

در ارائه اراضی مازاد همکاری کدام دستگاه ها بهتر بوده است؟

مالکی : ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن الزام می کند که باید  دستگاه ها اراضی مازاد خود را  بدهند که در قالب این طرح  ۵هزار و۶۰۰ هکتار از اراضی  مازاد دستگاه‌ها ارائه شده است و  ۲هزار و۵۰۰ هکتار از این میزان با شناسایی که داشتیم از طرح خارج شدند  و ۲۶۰۰ هکتار مانده است که بخش زیادی از آنها از اراضی دانشگاه ها است و در قالب تفاهم نامه ای که  با وزارت‌  علوم داشتیم  مقرر شد اراضی مازاد  برای ساخت مسکن کارکنان دانشگاه و اعضای هیئت علمی تحویل داده شود.

میزان پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن توسط بانک ها چقدر بوده است ؟

مالکی : بانک ها در سال اول باید  ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال دوم  ۴۵۸ میلیارد تومان پرداخت می کردند که تا به امروز تنها   ۱۷۱ همت پرداخت شده که معادل  ۲۱ درصد  از تعهدات است. میزان همکاری  بانک های دولتی و بانک های خصوصی  به جز بانک مسکن کم رنگ بوده  که البته  بانک های دولتی قول دادند که عقب ماندگی را جبران کنند.

برچسب ها: ساخت مسکن ، مسکن مهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار