مقابله با عوامل بیماری سالک در ۸۴ کانون استان اصفهان

طرح مقابله با عوامل و مخازن بیماری پوستی سالَک از ابتدای سال تاکنون در حدود ۸۴ کانون سالک‌خیز استان اصفهان اجرا شده است.

مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در پانزدهمین سال متوالی، عملیات مقابله با مخازن و ناقلان بیماری سالک در شهرستان‌های سالک خیز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شامل اصفهان، جرقویه، هرند، کوهپایه، ورزنه، نطنز، اردستان، شاهین شهر و میمه و برخوار اجرا شد.

رضا فدایی با اشاره به آغاز اجرای یک مرحله مقابله با مخزن بیماری یعنی موش در شعاع هزار متری مناطق مسکونی از اسفند پارسال گفت: در نیمه نخست امسال نیز چهار مرحله مقابله با مخزن بیماری و همچنین برنامه‌های سمپاشی و مه‌پاشی بمنظور مقابله با پشه‌های ناقل سالک اجرا شد.

اوگفت: در کنار مقابله با مخازن و ناقلان بیماری سالک، هر سال برنامه‌هایی برای آموزش مردم برای مراقبت در برابر گزش پشه و پیشگیری از مبتلا شدن به سالک نیز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مراکز بهداشت اجرا می‌شود.

سالَک یک بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و ضایعات بد شکل و عوارض اجتماعی، روحی و روانی از پیامد‌های ناگوار این بیماری است.

پزشکان و کارشناسان معتقدند که سالک حاصل در کنار هم قرار گرفتن عوامل مختلف مانند موش ناقل، پشه، انگل و انسان است و برای کاهش آن باید زنجیره بین این عوامل، گسسته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.