بجنورد؛

مبارزه با بیماری سالک از اولویت های بهداشتی علوم پزشکی خراسان شمالی

مسئول مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت : در حال حاضر مبارزه با بیماری سالک و تب مالت در استان اولویت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی استان، ریحانی افزود : سالک بیماری انگلی، که توسط پشه خاکی منتقل و دو نوع شهری و روستایی دارد.

وی تصریح کرد : در نوع روستایی، جوندگان صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی های که در لانه جونده ها زندگی می کنند باعث انتقال بیماری به انسان می شوند.

ریحانی گفت: در نوع شهری، انسان های مبتلا مخزن بیماری هستند و پشه خاکی هایی که در مناطق شهری هستند با گزش افراد مبتلا، باعث انتقال بیماری به دیگر افراد می شوند.

وی اظهار داشت : این بیماری به طور معمول یک دوره کمون (نهفتگی) دارد که در نوع روستایی، بین 6 تا 4 ماه و در نوع شهری کوتاه تر است.

مسئول مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت : بعد از گزش پشه خاکی آلوده ،انگل به پوست انسان منتقل می شود و پس از طی دوره کمون ، یک قرمزی کوچک بروز می کند که بعد از آن کم کمک فرورفتگی در آن ایجاد می شود و ایجاد زخم می کند.

وی خاطر نشان کرد : در نوع روستایی ضایعات مرطوب، چرکین و دارای ترشحات غلیط هستند اما در نوع شهری، ضایعه به طور معمول خشک است.

ریحانی با اشاره به اینکه درمان بیماری سالک در مراکز درمانی استان رایگان است،گفت:برای تشخیص دقیق این بیماری مراجعه به مراکز درمانی ضروری است.

وی تصریح کرد : در نوع روستایی، بیماری دوره ای 3 تا 6 ماهه دارد و بیمار مخزن آلودگی محسوب نمی شود و علاوه بر آن که ابتلا باعث ایمنی در فرد می شود، خود به خود بهبود می یابد.

وی اظهار داشت:در نوع شهری سالک به دلیل آن که همه بیماران مخزن بیماری هستند بلافاصله درمان شروع می شود زیرا در غیر این صورت زنجیره انتقال تداوم می یابد.

ریحانی گفت : اگر درمان صورت نگیرد، ضایعه به مدت 6 ماه تا یک سال طول می کشد و به تدریج بزرگ تر می گردد و پس از آن بهبودی حاصل می شود اما طی بهبودی ممکن است عفونت های دیگری ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد : این بیماری از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود و برای تداوم بیماری، به طور حتم باید پشه آلوده وجود داشته باشد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.